Voor sommigen is 14 februari een dag met importantie, iets dat ieder jaar maar weer gevierd moet worden. Maar voor mij staat de veertiende van de tweede maand echter in een ander teken, namelijk de redding van Marvin Gaye. Op deze dag in 1981 zette een muzikant die blut was met een heftige cocaïne verslaving voet in een klein kust plaatsje in België. Gaye kwam aan in Oostende.
Het ware heftige jaren geweest voor Marvin Gaye, het succes en de roem waren groots maar de tegenslagen kwamen nog veel harder aan. Zo had hij een behoorlijke schuld opgebouwd bij de Amerikaanse belastingdienst, en kon hij de alimentatie niet meer betalen die zijn ex vrouw Anna Gordy toekwam. Er kwam een noodgreep aan te pas, om de achterstallige betalingen aan Gordy weg te werken kreeg ze een deel van de rechten van Here, My Dear. De plaat flopte echter en Gaye zakte langzaam maar zeker steeds verder weg in het financiële moeras. Door de jacht van de belastingdienst op hem besloot Gaye in 1979 te verhuizen naar Maui, hij wilde weg van de drugs en de financiële zorgen om een disco plaat op te gaan nemen die uiteindelijk nooit uit zou komen. Kortom, Marvin zat in de problemen.
In 1980 besloot Gaye te gaan doen wat elke artiest doet die geld nodig heeft, touren dus. Een Engelse promotor regelde een Europese tour voor hem die desastreus verliep en Gaye bleef na afloop zo goed als blut achter in Londen. Marvin was daar gaan wonen omdat hij niet terug durfde naar Amerika. Zijn schuld was ondertussen opgelopen tot 4.5 miljoen dollar en tijdens zijn verblijf in Londen groeide de angst om opgepakt te worden wegens belastingontduiking.
De neerwaartse spiraal waar Gaye inzat leek maar niet onderbroken te kunnen worden, totdat hij Freddie Cousaert leerde kennen. Freddie, afkomstig uit Oostende, was de eigenaar van een blues club en regelmatig in Londen te vinden om te zoeken naar nieuwe platen voor in zijn club. Op een van die trips kwamen Cousaert en Gaye met elkaar in contact, en een ontmoeting tussen de twee eindigde in het uitwisselen van telefoon nummers waarop Cousaert weer naar België vertrok.
Een week later ging de telefoon in het kleine kust plaatsje, het was Marvin Gaye aan de andere kant van de lijn die vanuit Brigton belde. Freddie Cousaert zocht uit wat hij daar deed en vertelde tegen Humo wat er daarna gebeurde: ‘’Marvin hield van regen en wind, van de eerlijkheid van de zee. Soms ging hij naar de kust, om er op de golfbrekers te zitten. Toen ik hem vertelde dat hij al die dingen à volonté in Oostende kon vinden, besloot hij meteen twee weken op bezoek te komen.’’
Op 14 februari stapte Gaye van de boot in Oostende waar hij oorspronkelijk twee weken zou blijven. De twee weken werden een maand en uiteindelijk zou Gaye anderhalf jaar in Oostende wonen. De Cousaert’s hadden een appartement voor hem ingericht en langzaam maar zeker werd Marvin weer de oude. In de beschermende omgeving van Oostende kickte hij af van zijn verslaving en begon hij weer te genieten van het leven. Gaye, zoon van een zogenaamde minister van god, trok weer naar het geloof toe en toen hij clean was organiseerde Cousaert een tournee voor hem door Engeland. Ondanks de eerdere mislukte tour werd deze wel een succes, en het leverde Marvin voor het eerst weer wat geld op. Hij was er dolblij mee en langzaam maar zeker begon hij te denken aan een nieuwe album. Hier zaten echter nog wel wat haken en ogen aan. Gaye stond onder contract bij Motown en wilde daar eigenlijk vanaf. Motown had hem een kunstje geflikt en Gaye wilde met een schone lei beginnen. Onder begeleiding van Cousaert werd geregeld dat CBS het contract met Motown af zou kopen en zijn nieuwe plaat op CBS uit zou komen. Er was echter een voorwaarde, de oude Marvin Gaye moest weer te zien zijn. Larkin Arnold kwam persoonlijk polshoogte nemen en Cousaert vertelde het volgende over de ontmoeting: ‘’ Hij (Arnold) wou zekerheid over de fysieke en mentale toestand van Marvin. Nu, hij was snel overtuigd. ‘I can see he is in very good hands’, zei hij, en het project werd gefinancierd.’’
In december 1981 begonnen de opnames van wat in augustus 1982 tevoorschijn kwam als Midnight Love, de plaat die Gaye weer terug in de spotlights bracht. Om weg te komen van de typische Motown sound koos Gaye er voor om met drum computers en synthesizers te werken, iets dat hem uiteindelijk geen windeieren zou leggen. Het resulteerde in zijn achtste nummer 1 plaat met als absolute hit Sexual Healing . Zoals bijna alles in het leven van Marvin Gaye zit er achter Sexual Healing ook de nodige commotie. Het begon met de naam van de track die Gaye samen met Odell Brown schreef. De Amerikaanse journalist David Ritz had Gaye opgespoord in Oostende en wilde hem interviewen. Gaye had daar geen trek in maar door dat Ritz er achter kwam waar Marvin woonde besloot hij uiteindelijk toch maar in te stemmen met een interview.
In het interview liet Ritz vallen dat Gaye toe was aan ‘’some sexual healing’’ waarop Gaye antwoorde dat hij dit wel wat vond als titel voor een liedje. De geslepen hond Ritz liet echter meteen vallen dat hij 10.000 dollar wilde als Gaye zijn titel zou gebruiken alsmede een deel van de rechten. Dit werd in overleg met Ritz afgedaan met een daadwerkelijke vergoeding en een vermelding van Ritz op de album hoes. Helaas bleef het hier niet bij, want Ritz toog in Amerika naar de rechter om te claimen dat hij meegeschreven had aan het liedje, waar hij nog gelijk in kreeg ook. Tot op de dag vandaag krijgt hij royalty’s over iets waar hij niets mee te maken had, Ritz had dan wel de naam bedacht maar hij had niets met het schrijf proces te maken gehad.
Over de gedachte achter Sexual healing gaan meerdere verhalen. Zo zou het liedje geschreven kunnen zijn omdat Gaye onder de indruk was van de wallen in Amsterdam maar een andere versie heeft echter mijn voorkeur. Het verhaal gaat namelijk dat Gaye verliefd werd op de dochter van de kroegbaas in Oostende en dat hij voor haar het liedje geschreven zou hebben. Of het waar is zullen we nooit weten, maar dit gegeven plus het feit dat Gaye op 14 februari aankwam in Oostende maakt het bijna te mooi om waar te zijn.
DJ D-Rok(Daan Koekelkoren) draait onder andere op Wicked Jazz Sounds, Lovebirds en Zwarte Koffie, schrijft en produceert eigen tracks, maar is ook niet te beroerd om ons te onderwijzen in zwarte muziek.