‘Martijn legt zijn kop op het hakblok en daar kan hij niet genoeg voor geprezen worden.’ ‘Hij acteert hartstikke goed. Als presentator speelde hij al cabareteske scènes. Ongekend, ongelofelijk hoe hij een publiek bespeelt. Les van mij (Jeroen Krabbé) heeft ie niet nodig gehad. Die jongen doet alles op zijn intuïtie.’
Wellicht was het een dringend verzoek van RTL-baas Erland Galjaard aan presentator Humberto Tan op vrijdagavond. Maak van je latenightshow één lange commercial voor onze nieuwe dramaserie De man met de hamer. Stel geen enkele kritische vraag, lik mee met de tafel en zorg dat we scoren zondagavond. Ik zal aan je denken tijdens de eindejaarsuitkering.
Tan, al veel langer dol op commercials, volbracht zijn taak feilloos. Vader en zoon Krabbé kregen driekwart show airplay, waarin alle superlatieven over zichzelf en over elkaar over tafel gingen. Gelardeerd met meerdere fragmenten uit de serie, om de lust bij ons, het klootjesvolk, aan te wakkeren.
Ook John de Mol was van de partij, en leuk voor de mensen die het niet weten, het megatalent was ooit bij hem begonnen. ‘Martijn was een stronteigenwijs, betweterig mannetje’, herinnerde de godfather zich. Maar ach, zoals het wel vaker gaat met weerbarstige genieën, uiteindelijk komt het altijd goed.
Wellicht had RTL nog wat nodig van de Mol of andersom, ook de televisieproducent kreeg net als de Krabbé’s een ongekende vipbehandeling van jaknikker Tan. Ook De Mol houdt van superlatieven als het zijn stal betreft. ‘Ali B en Ilse de Lange zijn briljante coaches in de nieuwe Voice.’ Inmiddels verkocht aan vijfenvijftig landen. ‘Wat kun je verder nog na zo’n succes, John’ masseerde Humberto. Onlangs nog de presentator van een journalistieke ochtendshow bij BNR met nieuws en actualiteiten.
En dan het drama zelf. Wat geen drama is, geen soap en ook geen klucht. Het is quasi zware kost met intrige in een vederlicht jasje, waardoor ‘de man met de hamer’ volkomen ongeloofwaardig wordt. En het allergrootste euvel: geen greintje humor te bespeuren.
Zoon (Kasper) meldt zich na ruim twintig jaar bij zijn vader (Arend). En zoals we dat bij Spoorloos (KRO) wel eens zien, dat geeft toch de nodige spanning en emotie. Bij RTL 4 gelden andere wetten. Daar wandel je gewoon zonder schroom na tweeëntwinig jaar naar binnen en vraag je aan je vader, of je je bagage kunt stallen, omdat je naar de bank moet.
Olga Zuiderhoek, in de rol van poetsvrouw Greet, zei het al in VARA TV Magazine. ‘Vanwege de kijkcijfers kiest men voor BN-ers, terwijl echte acteurs geloofwaardiger zijn’. En over Martijn: ‘hij is en blijft een presentator, maar ach, je kan niet alles hebben.’
‘Olga is erin geluisd bij dat gesprek,’ ontboezemt Martijn aan Humberto. ‘Een tendentieus stuk’. Papa Krabbé beaamt dat en vult zijn zoon liefdevol aan: ‘Ik weet zeker dat Olga je goed vindt’. Nee, ernaar vragen zou Krabbé senior nooit, maar… ‘ze kwam er zelf mee’, lanceert hij zijn laatste veer richting zoon.