Niet alleen columniste Ascha ten Broeke is boos op speelgoedreus Bart Smit. Hanna Bervoets ageert al langer tegen het stigmatiserende man-vrouw beeld in de pr-folders van speelgoedfabrikanten. ThePostOnline vroeg de schrijfster om een reactie op de nieuwe Bart Smit catalogus.
Bart Smit is de Archie Bunker onder de speelgoedproducten. In de wereld van de reactionaire speelgoedreus zitten de mannen achter het drumstel of de draaibank en bevinden vrouwen zich achter het aanrecht met een Barbiepop op schoot. Dat is een beetje vreemd, merkte Ascha ten Broeke op.
Ook Hanna Bervoets wijst al langer op seksisme in speelgoed-pr-folders. In 2011 trok de schrijfster al eens ten strijde tegen speelgoedseksisme.
In een mailtje tipt Bervoets ons vandaag dat het Amerikaanse Toys ‘R Us seksistisch pr-materiaal heeft aangepast na klachten en dat de Zweedse vestigingen van Toys ‘R Us inmiddels zelfs al een genderneutrale catalogus hebben ingevoerd.
Deze buitenlandse acties hebben in Nederland vooralsnog niets opgeleverd, constateert ze. Bervoets: ‘In de nieuwe Bart Smit catalogus staan bij ‘meisjes’-speelgoed nu zelfs teksten als: ‘Kapster, dat is wat je wilt worden!’ Het lijkt wel een parodie op ouderwetse, seksistische veronderstellingen over wat jongens- en meisjesberoepen zijn’, reageert ze.
Bervoets: ‘Of neem de tekst ‘Zo goed zijn als Mama dat wil jij ook ‘, bij een bladzijde vol speelgoedstofzuigers. Stuitend. Maar ook lachwekkend, al was het alleen omdat veel moeders tegenwoordig wel andere dingen aan hun hoofd hebben dan hun stofzuigskills.’
‘Categorisering, van welke aard dan ook, werkt normaliserend’, legt Bertvoets uit. ‘Waarom zouden we kinderen voorhouden dat drummen voor jongens is en stofzuigen voor meisjes? Er zijn zoveel andere manieren mogelijk om een catalogus in te delen. ‘Binnen- vs buitenspeelgoed’ of: ‘Poppen vs auto’s’. Wat Bart Smit doet is onnodig en achterhaald.’