Ondanks – maar soms misschien ook wel genoodzaakt door – de crisis, zet het merendeel van de MKB-bedrijven in Nederland in op innovatie. Dat wil zeggen dat meer dan helft van de MKB’ers tijd of middelen vrij hebben gemaakt voor nieuwe producten of diensten of verbeteringen van het productieproces. Dat concludeert onderzoeksbureau Panteia/EIM op basis van een meting onder 2000 MKB-bedrijven.
47% van de bedrijven heeft ook middelen ingezet voor innovatiedoeleinden. Bedrijven in de industrie, financiële instellingen en de verhuur en zakelijke dienstverlening zijn de meest innovatieve sectoren. De sectoren zijn op alle fronten koploper. De bouwnijverheid blijkt de minst innovatieve sector.
Iets minder dan een derde van het MKB werkt samen met andere partijen voor innovatieve doeleinden. Het gaat dan om vernieuwingsactiviteiten gericht op de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten, of de verbetering van het productieproces. Ook op dit gebied lopen financiele instellingen voorop, terwijl de bouwnijverheid ook op dat punt achterblijft.
Als belangrijkste obstakels voor vernieuwingsplannen wordt een aantal factoren genoemd. Een gebrek aan financiën of investeerders wordt uiteraard vaak genoemd, maar ook tijdgebrek wordt gezien als een belangrijk obstakel. Daarnaast valt op dat veel bedrijven aangeven dat het personeel niet aan de vernieuwingen mee wil werken, of blijkt het beschikbare personeel de kennis, kwaliteit of creativiteit te ontberen om innovatie tot stand te brengen.