Urban wat? Voor de leek is het misschien nog even lastig uitleggen wat Urban Outfitters precies is. De Amerikaanse kledingketen is op Europese expansietour en opende gisteren haar eerste winkel in Nederland. Tout hipster Amsterdam was erbij.
Fans hebben jarenlang moeten wachten op het openen van deze store en waren eerder aangewezen op internetshoppen of de store in Antwerpen. Want daar zit ‘ie wel. Al jaren. Net als Forever 21, de andere grote (goedkopere) Amerikaanse kledingketen die binnenkort ook opent in Amsterdam, slechts een paar deuren verderop.
Urban Outfitters (doelgroep 18 tot 30) is een grote Amerikaanse conceptstore, opgericht in 1970 in Philadelphia en heeft nu 170 winkels wereldwijd. Even ter vergelijking: in Londen heeft Urban Outfitters acht flinke winkels. In Antwerpen eentje. In Berlijn een stuk of drie en in Nederland tot voor kort geen. Het bedrijf steekt veel tijd in het zoeken naar een geschikt pand dat precies bij de stijl van de winkel past, waardoor het soms jaren kan duren voordat de winkel in een stad neerstrijkt. Urban Outfitters kenmerkt zich door lef. Buiten de lijntjes kleuren. Labels die er verkocht worden zijn onder andere BDG, Cheap Monday, Obey, Anerkjendt, House of Holland, Nike, Silence + Noise en MINKPINK. Over buiten de lijntjes kleuren gesproken: in 2003 kwam Urban Outfitters nog in opspraak omdat zij shirts verkochten met de opdruk “Everyone Loves a Jewish Girl”, omringd door dollartekens. Dat viel lang niet bij iedereen in goede aarde en de shirts werden uit de productie genomen.
2500 jongens en meisjes stonden op attending op Facebook voor de opening van afgelopen donderdag. Of het zou passen was de vraag. Slechts twee uur na de opening en een honderdtal fans staat ongeduldig voor de deur te wachten. De inhoud van de winkel die door de grootste winkelruiten goed te zien is, lonkt. Een stroom van opgetogen jongeren komt door de andere deur de winkel weer uit. Inclusief de bekende grote papieren tassen vol net gekocht prachtgoed. “Yes!” Klinkt het uit de rij. “Ik was even bang dat dit zo’n avond was waar we nog niets mochten kopen!”
De hype die Urban Outfitters met zich meebrengt, heeft de zaak tot in de puntjes perfect uitgedacht voor vanavond. Op de tweede verdieping schenken mannelijke én vrouwelijke modellen gratis bier. Want bij een openingsfeestje hoort een drankje. En een DJ. Zo staat Palmbomen te draaien. Beneden staat een Photobooth waar gratis foto’s gemaakt kunnen worden. Als een bedrijf weet hoe je shoppen aantrekkelijk kan maken, dan is Urban Outfitters dat wel.
Urban Outfitters pretendeert dan ook een shopbeleving voor haar doelgroep te zijn. Naast kleding vind je er talloze (Lomo)camera’s, lp-spelers, headphones en boeken. De muziek die in de store wordt gedraaid kan direct op plaat gekocht worden. Daarnaast hebben ze een groot assortiment aan malle cadeaus, sneakers en andere curiosa. Hipster paradise it is. En misschien moeten we ons daar dan ook maar gewoon aan toegeven.
De winkel zit op de Kalverstraat 31-33 en heeft ook een ingang op het Rokin.
Het interieur is rauw en industrieel, een tikkie anders dan de stores in Londen en Antwerpen. Geen Urban Outfitters mag er precies hetzelfde uitzien, is het credo. Maar het oude concept is zeker niet veranderd: verdeeld over drie verdiepingen met een ruime trap in het midden (en voor de minder bedeelde een lift), is het voor de fan thuiskomen. Met zijn 1300m2 oppervlak is deze winkel geen kleintje. Sterker nog: Urban Outfitters Amsterdam is op de flagshipstore aan de Oxfordstreet-store in Londen de grootste van Europa. De volledige benedenverdieping is ingericht voor vrouwen, de accessoires, de schoenen. Maar ook de platen, camera’s en gekke cadeautjes zijn hier te vinden. De eerste verdieping is ook voor de vrouw. Met meer vintage en boutique labels. De laatste verdieping is voor de man. Kunnen we een minpuntje ontdekken tussen al deze lovende woorden? Ja. Te weinig schoenen. Maar dan echt.