Ik heb me aangemeld. Bij www.huureenzwartepiet.nl. Ik ben namelijk al heel lang ZZP-er, dus wil ik enerzijds iets bijverdienen en anderzijds ben ik nieuwsgierig of de Pietenmarkt is ingestort.
Het lijkt er niet op, want als je de site mag geloven is de vraag groter dan ooit. De organisatie neemt afstand van de VN-klopjacht en laat weten dat bepaalde regio’s voor zwart geschminkte kandidaten het meest populair zijn en blijven voor een avondje beunen. Amsterdam staat er gelukkig ook bij.
Aan de voorwaarden voldoe ik ook. Ik heb een Pietenpak, ik ben ik staat mezelf te schminken of te laten schminken en ik heb ervaring in ‘het zijn’ van Zwarte Piet (mijn zus werkte vroeger bij de KRO-radio en ik mocht mee als Piet naar kinderboekenschrijver Jan Terlouw). Bovendien ben ik klantvriendelijk en vind ik het leuk om huisbezoeken te doen, want die ervaring deed ik al eerder op als leraar. Dus afwachten maar.
Weet u waarom we in de Pietenmalaise terecht zijn gekomen? Omdat de Surinamers boos zijn op andere minderheden, die de oorspronkelijke bewoners van onze voormalige kolonie hebben ingehaald zoals de Marokkanen, de Turken en andere allochtonen. Zij hebben successievelijk hun baantjes afgepakt, is de achterliggende gedachte. De inwoners van ons voormalig rijksdeel zijn nu dermate boos dat ze hun agressie op ons, witten, afreageren en achter de Pieten-heksenjacht schuil gaan.
Allemaal onzin natuurlijk, maar dat beweerde Adjiedj Bakas gisteravond in Eenvandaag, hij geeft zichzelf uit voor ‘trendwtacher’. In mijn ogen het meest onbetrouwbare volk dat überhaupt op tv verschijnt. Raar, dat zelfs iemand als Jaap Jongbloed (TROS), toch een man van de wereld met zijn Vermist-show, hier naar toe praat en dit soort prietpraat zelfs uitzendt.
In hetzelfde programma zat Henri Beunders en die vond ik een stuk geloofwaardiger. Beunders is hoogleraar Geschiedenis van Maatschappij, Media en Cultuur, dus dan mag je verwachten dat hij de doodsbedreigingen rond het Pietensyndroom kan ontleden.
We worden te politiek correct in onze multiraciale samenleving, zegt Beunders. In onze drang om ons zo neutraal mogelijk op te stellen tegenover alle minderheden om ons heen in ons eigen land, gaan we concessies doen en roepen we: ‘Ok, doe dan maar weg die Zwarte Piet’.
Want, onderbouwt Beunders zijn betoog, we hebben ook al de Gay Parade, ook al een doorn in het oog voor de gemiddelde zwarte medemens. Nederland wordt op die manier een eenheidsworst, zegt de professor en om dat te voorkomen pleit hij, gelukkig, net zoals ik, voor het in stand houden van de Piet.
Nog los van het klusje bij Jan Terlouw werd ik in de arbeidersbuurt waar ik opgroeide, vaak gevraagd om onder luid geroep en tromgeroffel op de deur kadootjes af te leveren. Mijn buren in de straat hadden gewoonweg geen geld om een setje Sint-Piet in te huren, dus deden ze een beroep op de wat oudere buurjongen, die niet meer in de Goedheiligman geloofde.
Hoe bevrijdend was het niet om in het pikdonker met een overslaand hart nep-Surinaamse klanken uit te stoten. Even helemaal los. In mijn fantasie zag ik ze al zitten, die bange kindjes, die zich één keer per jaar moesten verantwoorden over hun strontvervelende gedrag. Nog steeds niks mis mee, vind ik, Zwarte Piet in de rol van het corrigerende hulpje van Sinterklaas, die voor een paar weken per jaar de rol van stuurloze, falende ouders overneemt. Zo ken ik de Piet uit mijn jeugd van de televisie.
In het NOS-Journaal liet de directeur van het Rijksmuseum een prachtig schilderij zien van een zwarte edelman, tiptop gekleed, een man van stand en aanzien. Een welkome prent in deze neurotische discussie.
Dus als ze hun best doen, kunnen de media zelf ook de andere, positieve kant van de medaille laten zien.
Laten we dat beeld tot pakjesavond proberen vast te houden. Wordt helaas vervolgd, ben ik bang.