De Facebook-pagina ‘Pietitie‘, die inmiddels meer dan 2 miljoen likes heeft, is rond de 900.000 euro waard. Dit heeft reputatie-analyseplatform Rankingz berekend in opdracht van ThePostOnline.
De waarde (‘mediawaarde’) van 900.000 euro is gebaseerd op de vijf meest gelikete, gedeelde en becommentarieerde posts op de Facebookpagina.
Wanneer alleen de vijf slechtste (minst gelikete, gedeelde en becommentarieerde) posts als uitgangspunt worden genomen komt Rankingz alsnog uit op een waarde van zo’n 100.000 euro.
Voor de berekening van deze waarde gebruikt Rankingz een formule met daarin de gemiddelde waarden die inmiddels vaststaan voor online marketing (en worden gebruikt door het I.A.B.) als uitgangspunt.
De formule gaat als volgt: het aantal mensen dat wordt bereikt vermenigvuldigd met de gemiddelde waarden levert de mediawaarde van de berichten (Aantal x Gemiddelde = Mediawaarde).
Dit betekent dat de waarde van de gehele Facebookpagina sowieso hoger ligt. Rankingz heeft voor de Pietitie-Facebookpagina alleen de waarde van de vijf beste en de vijf minste posts berekend.
De waarde van de totale online community en de waarde van de pagina als een servicekanaal zijn niet meegenomen in de berekening.
Ook de profielen van de bijna twee miljoen likers zijn geld waard. Er vanuitgaande dat men in staat is voldoende data uit deze profielen te halen, en deze ook weer te vermarkten, komt de geschatte waarde op een kleine 25 miljoen euro uit.
Wie meer wil weten over de berekening van online mediawaarden en geïnteresseerd is in achtergronden bij online waardebepaling en rating van merken moet beslist het boek vanAnaloognaarDigitaal.nu – De digitale verandering van Denis Doeland en Ger Hofstee lezen.
Lezers van ThePostOnline kunnen dit boek nu al als beta-versie downloaden.
Rankingz is een initiatief van DDMCA en Jibe Company.