Onze wekelijkse selectie van wat in het nieuws is geweest (of had moeten zijn) dat ondernemers raakt.
Terwijl het producentenvertrouwen naar hoogste niveau steeg sinds twee jaar, zakten de bestedingen van consumenten verder weg. Met name de detailhandel lijdt daaronder. Slijterijen in de grensstreek vrezen dat de voor 2014 aangekondigde accijnsverhoging hen de das zal omdoen.
Het positieve economische nieuws van deze week is de stijging van het producentenvertrouwen. Het CBS meldt dat de stemming van de ondernemers in de industrie deze maand aanzienlijk is verbeterd. Met min (!) 0,5 staat dat nu op hoogste niveau sinds oktober 2011. De vertrouwensindex is samengesteld uit de oordelen van producenten over hun orderpositie, de voorraden gereed product en de verwachte productie in de komende drie maanden.
Op termijn zou die stijging van het producentenvertrouwen zich ook moeten vertalen in meer investeringen, maar daar is nog weinig van te merken. De bezettingsgraad stijgt wel maar nog steeds wordt maar 78,4 procent van de productiecapaciteit van de industrie benut. Weinig reden dus voor ondernemers om aan uitbreiding te denken en naar de bank te stappen voor een krediet.
De Ondernemerskredietdesk concludeert uit cijfers van DNB dat er sprake is van een daling van 1,3 procent bij de uitstaande bancaire leningen aan bedrijven, vergeleken met een jaar geleden. Natuurlijk hebben de banken de voorwaarden om geld uit te lenen aangescherpt, maar minstens zo’n belangrijke factor is dat bedrijven zelf nog steeds weinig geneigd zijn om extra financiële risico’s te nemen.
Ondertussen zet de dalende tendens in de bestedingen van consumenten zich gewoon door. Uit cijfers van het CBS blijkt dat huishoudens nu twee procent minder uitgeven aan goederen en diensten dan een jaar geleden. De uitgaven aan woninginrichting en huishoudelijk apparaten dalen momenteel minder sterk dan eerst. De consument bezuinigt nu vooral op voedings- en genotmiddelen.
Een branche die wel heel hard wordt getroffen is de drankenhandel. Volgens het CBS laten de Nederlanders met name de speciaalzaken links liggen. In het eerste halfjaar van 2013 verkochten die ruim 8 procent minder dan in de voorgaande periode. Geen wonder dat veel winkeliers de aangekondigde accijnsverhoging met angst en beven tegemoet zien.
Per 1 januari gaat de heffing op alcoholhoudende dranken omhoog met 5,75 procent. Om het gebruik te ontmoedigen, zegt het kabinet, maar ondertussen trekt het ook de verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken flink op. Slijters in de grensstreek verliezen steeds meer klandizie aan discounters in België of Duitsland, en velen van hen vrezen 2014 niet te overleven.
Aan het ZZP-front zorgde de Belastingdienst voor nieuws, door van circa 250 zelfstandigen zonder personeel in de zorgsector de VAR-verklaring in te trekken. Dat betekent dat hun inkomen niet langer wordt aangemerkt als winst uit onderneming en dat zij rekening moeten houden met een forse naheffing en eventueel zelfs met boetes.
Volgens de Stichting ZZP Nederland gaat het hier om zelfstandigen die de afgelopen tijd steeds via een en dezelfde bemiddelaar hebben gewerkt. Bij deze bemiddelaar is controle geweest, en daaruit heeft de Belastingdienst geconcludeerd dat er sprake is van een loondienstverband. De stichting zegt inmiddels documenten te hebben ontvangen van aangesloten zelfstandigen waaruit blijkt dat er inderdaad geen sprake is van zelfstandig ondernemerschap.
ZZP Nederland waarschuwt zzp’ers om zelf goed te blijven opletten of zij nog aan de criteria voor zelfstandigheid voldoen, ongeacht welke VAR-verklaring zij hebben. “Zorg ervoor dat u geen gezagsverhouding aangaat, zorg dat u meerdere opdrachtgevers heeft, en dat u werkt voor eigen rekening en risico.“
Om deze Digest niet helemaal met kommer en kwel te eindigen: ZZP’ers, freelancers of interim professionals die hun succes willen vieren kunnen zich nog steeds aanmelden voor de Freelancer Of The Year Awards. Zijn kunnen dan proberen via de sociale media genoeg stemmen te vergaren om kans te maken op een prijzenpakket met een totale waarde van 50.000 euro.
De ranglijst wordt momenteel aangevoerd door Dennis de Graaf uit het Overijsselse Borne, die begin dit jaar het full service marketingbureau 4AD oprichtte. Hij heeft nu ruim 679 stemmen op zijn naam. De competitie loopt tot en met 31 december.
Meer ondernemersnieuws van Pierre Spaninks? Neem een abonnement!