Leven

U wordt gevolgd: vaak, veel en overal

28-10-2013 19:02

Na Zwarte Piet is het mobieltje van Merkel het meest trendy onderwerp van de laatste dagen. Nu blijkt dat de Amerikanen er niet voor terugschrikken bevriende staatshoofden te bespioneren, is het hek van de dam. Dat ze ‘gewone’ burgers op grote schaal in de gaten houden, was kennelijk minder belangrijk. 

Maar zelfs zonder NSA wordt de gewone burger al behoorlijk bespied, of beter gezegd: laat zich bespieden. Vrijwel alles wat wij online doen, wordt opgeslagen, geanalyseerd en gecombineerd zodat adverteerders, verzekeringen, zoekmachines, sociale netwerken, toekomstige werkgevers en overheidsdiensten een profiel van ons kunnen opbouwen.

Je bent wat je browst

Zoeken we naar bepaalde boeken, ziektes, recepten, banen, informatie, sporten, landen… Uit de gecombineerde gevegens kan je afleiden of iemand zwanger is, aan bungiejumpen doet, explosieven wil gaan maken, dubieuze politieke voorkeuren heeft of vegetariër is.

Welke sporen laten we na online? Vandaag lanceerde Firefox een Add-on, Lightbeam, waarmee je dat volggedrag in kaart kan brengen.

Third party

Ik installeerde Firefox en vervolgens de add-on (via Tools) op een verse computer en bezocht via Google vijf mediasites: Telegraaf, NRC, Volkskrant, NOS en TPO. Ik klikte op “Lightbeam” (weer onder Tools) en zag dat niet op zes (Google en de vijf media), maar op zeven sites geweest was (ook bij de TMG.nl – die kennelijk mijn bezoek twee maal laten tellen) en dat ik contact gemaakt had met 74 andere (third party) sites.

NRC had me in contact gebracht met 11 andere sites, de Telegraaf (met TMG) met 21, de Volkskrant met 18, de NOS met 8 en TPO met 14.

Het gaat in veel gevallen om sites die geïnteressserd zijn in informatie voor adverteerders: Adhese (Canada), Personyze (Ierland), Scorecardresearch, Brightcove, Chartbeat (US), Ligatus, Adtech (Duitsland) en vele anderen.

Ik ga nog een add-on installeren: een cookie-manager; en de browser zo tweaken dat er zo weinig mogelijk third parties meegluren.

Meer media-analyses van hoogleraar Piet Bakker lezen? Neem een abonnement!