De Nederlandse detailhandel heeft de omzet in het derde kwartaal met 2 procent zien dalen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekend. Het nieuws lijkt alarmerend, maar de statistieken zeggen relatief weinig over het consumentenvertrouwen.
De prijzen pakten 2,2 procent hoger uit, maar het volume kromp met 4,2 procent. Non-foodwinkels, waaronder elektronicazaken, winkels in woninginrichtingartikelen en doe-het-zelfzaken, leverden in het afgelopen kwartaal bijna 5 procent aan omzet in. Consumentenelektronicawinkels kregen de grootste klappen met een omzetdaling van bijna 13 procent. Alleen de textielsupermarkten noteerden een omzetstijging.
De koopdagsamenstelling was minder gunstig dan in september vorig jaar. Het negatieve effect hiervan op de omzet bedraagt voor de totale detailhandel ongeveer 2 procent. Verder hangt de stevige krimp in september mogelijk samen met de verhoging van het hoge btw-tarief per 1 oktober 2012. Consumenten speelden hier vorig jaar wellicht op in door sommige aankopen al in september te doen.
Geen reden tot acute paniek dus, dezelfde periode van vorig jaar, waar de vergelijking op is gebasseerd had simpelweg gunstigere statistische kenmerken. De dalende omzetcijfers zeggen dus relatief weinig over de bereidheid tot kopen van consumenten.
ANP/TPO