Onze wekelijkse selectie van wat in het nieuws is geweest (of had moeten zijn) dat ondernemers raakt.
Volgens het CBS is Nederland uit de recessie. Maar achter het geforceerde plusje gaat nog een hoop treurnis schuil. Des te meer bewondering hebben we voor ondernemers die juist in deze tijd kansen zien – en ze durven te grijpen. Zoals Ariane Inden, die verspreid over het land vijf nieuwe Beauty Stores opent.
Uitgerekend op de dag dat het CBS met zijn twijfelachtig groeicijfer kwam, twitterde @Arianeinden_me dat zij binnenkort maar liefst vijf nieuwe Ariane Inden Beauty Stores opent. Die in Heerenveen wordt daarvan de eerste.
“Wij beginnen de zaak samen met een lokale onderneemster,” vertelt Ariane Inden. “Voor veel vrouwen is het alleen doen een te grote stap. Wij hebben een budget apart gezet voor vrouwen die willen ondernemen en die volgens ons kanjers zijn. Van daaruit investeren wij in een gemeenschappelijke onderneming.”
De andere nieuwe zaken komen in Apeldoorn, Bussum, IJsselstein en Dordrecht. Eerder dit jaar opende Ariane Inden (niet voor niets FD-wereldveroveraar) ook al zaken in Sydney en in Hollywood.
Niet veel ondernemers zullen dat Ariane Inden op dit moment nadoen. Want volgens het CBS mag Nederland dan statistisch gezien uit de recessie zijn, achter het geforceerde plusje gaat nog een hoop treurnis schuil. Ten opzichte van een jaar eerder is de economie met 0,6 procent gekrompen, zijn er 160 duizend banen verloren gegaan, zijn de investeringen 3 procent teruggelopen en hebben de huishoudens 2,3 procent minder uitgegeven.
Geen wonder de omzet van de detailhandel in het derde kwartaal 2 procent lager uitkwam dan in dezelfde periode vorig jaar. De prijzen in de winkels waren 2,2 procent hoger, maar het volume kromp met niet minder dan 4,2 procent.
Enige schrik in de wereld van de arbeidsbemiddeling veroorzaakte afgelopen maandag het faillissement van detacheerder en broker Corso uit Tiel. Deze hield zich bezig met detachering, contractbeheer en payrolling. Vooral van ict’ers, maar via contractbeheer ook van tal van andere professionals. De klantenlijst zag er indrukwekkend uit, met onder meer diverse ministeries en grootbanken.
Volgens Hugo-Jan Ruts van kennisplatform ZIPconomy is het treurige van deze zaak dat tal van zelfstandigen ingehuurd zijn door andere organisaties die vervolgens de contractafhandeling overdroegen aan Corso. Nu die failliet is, kunnen deze zzp’ers waarschijnlijk naar hun geld fluiten.
Deze zomer was er al gedoe over het BTW-nummer van de zaak, dat ondernemers volgens de Belastingdienst eerst wel en toen toch weer niet op hun website moesten vermelden. Eind augustus leek het verlossende woord te zijn dat het genoeg was om het BTW-nummer bekend te maken in de loop van het individuele klantcontact.
Vorige week bleek echter dat de fiscus zich daarbij wel eens gebaseerd kon hebben op een verkeerde uitleg van Europese regels. Die zouden juist wel vermelding van het BTW-nummer eisen, niet alleen op de website maar mogelijk zelfs op alle internet-uitingen (denk aan sociale media).
De kwestie is extra nijpend voor ZZP’ers. Hun BTW-nummer is op een standaard-toevoeging na identiek aan hun burgerservicenummer. Dat zou op deze manier op straat komen te liggen. De PvdA heeft inmiddels kamervragen gesteld aan minister Plasterk, om snel en definitief uitsluitsel te krijgen.
Meer lezen van Pierre Spaninks? Neem een abonnement!