Sinterklaas wordt in de maling genomen met nepaanbiedingen van speelgoedwinkels. Dat maakte de Consumentenbond maandag bekend op basis van eigen onderzoek.
“De speelgoedaanbiedingen van Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp zijn meestal nep”, concludeert de bond. De organisatie vergeleek 75 prijzen van populair speelgoed van begin deze maand met de prijzen in juli.
In veel gevallen is het speelgoed juist duurder geworden in plaats van goedkoper.
“Een Legotrein van Intertoys van 124,99 euro voor 114,99 euro is wellicht aantrekkelijk, maar in juli 2013 kostte dezelfde trein bij Intertoys 99,99 euro. De ‘Lego City kustwachthelikopter’ kostte bij Wehkamp deze zomer 17,99 euro en in de aanbieding deed Wehkamp alsof het speelgoed flink afgeprijsd was van 29,99 voor 22,99 euro”, aldus de Consumentenbond.
Bij Intertoys bleken 17 van de 20 onderzochte aanbiedingen onterecht, bij Bart Smit 7 van de 10 en bij Blokker 8 van de 10.
“Om Bart Smit, Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp duidelijk te maken dat zij moeten stoppen met nepaanbiedingen stuurt de Consumentenbond maandag de bedrijven een roe en een waarschuwing van Sinterklaas”.
Warenhuis V&D heeft minder speelgoedaanbiedingen dan andere bedrijven, maar ze kloppen volgens de organisatie wel.
Bol.com zegt zich niet te herkennen in de bevindingen. “We hebben op dit moment geen inzage in het onderzoek van de Consumentenbond en weten dus niet om welke artikelen het gaat. We kunnen dan ook niet de concrete prijsgeschiedenis van deze artikelen nakijken. Maar wij monitoren continu op prijzen en indien nodig passen wij onze prijzen aan, bijvoorbeeld naar aanleiding van fluctuaties in de markt. Dit doen wij juist om onze klanten de beste prijs te kunnen bieden”, aldus de webwinkel.
Bij Bart Smit en Intertoys was maandagochtend niemand bereikbaar voor commentaar. Woordvoerders van Wehkamp en Blokker lieten weten nog geen inhoudelijk commentaar te kunnen geven.
Anp