Media & TV

‘Dood nieuws verdwijnt’, huwelijk tussen internet en journalistiek

27-11-2013 10:13

Van Nieuwkerk wil wel. Hier bijvoorbeeld, op ThePostOnline. In een spannende pioniersrol als anchorman van ons eigen nieuwsprogramma, maar dan online. Voor hoeveel liet hij achterwege tegen hoogleraar journalistiek en bedrijfseconoom Jeroen Smit. Die kwam dinsdagavond in DWDD vertellen dat er eindelijk een goed huwelijk op komst is tussen internet en goede journalistiek.

Aanleiding voor het gesprek is het aantrekken van Katie Couric door de oorspronkelijke zoekmachine Yahoo, die nu met haar wereldwijd online-nieuwsprogamma’s wil gaan produceren. Couric is een grootheid in de VS, voormalig nieuwsanchor van het Amerikaanse CBS en nu honderd keer bekender en bekwamer bij ABC dan Van Nieuwkerk bij de VARA.

Adverteerders

Online journalistiek levert geen geld op, dat was tot nu toe het grote probleem. Want waarom zouden adverteerders warm lopen voor een site, als ze nog op tv terecht kunnen met een groot publiek of zelfs nog, weliswaar mondjesmaat, in de kranten?

Die kranten verdwijnen binnen zeven jaar, beweert Smit. Hooguit de grote titels overleven nog, maar uw loopje naar de voordeur is binnenkort een nostalgisch gegeven. Dat doet pijn voor veel lezers, vooral voor de oudere generatie die zweert bij haar krantje in de eigen regio, waarin je ook nog eens kon lezen dat de plaatselijke wethouder met zijn hand in de dorpskas had gegraaid.

Oldschool

Een groot nadeel overigens, vindt Smit, want als de regionale krant verdwijnt is er ook geen journalistieke contrôle meer op diezelfde lokale bestuurders. Feitelijk de belangrijkste taak van de media, dus ook lokaal.

De nieuwsjunk is al beland in een nieuw digitaal tijdperk, maar de ontwikkelingen in de VS zullen hier ook hun beslag krijgen, denkt de hoogleraar. Na het ‘gesleep met dode bomen’ en ‘het brengen van dood nieuws’ breekt er een nieuw, fris, interactief tijdperk aan, waarin de journalist vooral moet veranderen, want die is nog veel te veel oldschool.

Mentaliteitsverandering

De krantenjournalist is gewend om ééndimensionaal zijn stukje de wereld in te sturen, in de hoop dat het gelezen wordt, wat hij niet weet, want reacties blijven doorgaans uit. Journalisten zijn bovendien conservatief, dus willen ze zich ook niet verdiepen in de technologie van internet en online schrijven. Volgens Smit zal er dus een mentaliteitsverandering plaats moeten vinden binnen het journaille, wil het volwaardig kunnen presteren op een nieuwssite.

Blijft over het gebrek aan adverteerders die online willen investeren. De komst van Katie Couric bij Yahoo is volgens Smit het bewijs dat ook andere aanbieders zoals Google, Facebook en Amazon bereid zijn om miljarden te investeren in een eigentijds nieuwsplatform. In ons geval, hier in Nederland, dus ook een bekend hoofd dat u hetzelfde nieuws brengt als bij het NOS-Journaal of het RTL-Nieuws, maar dan via uw tablet, laptop of smartphone.

Storing

En als die digitale nieuwsplatforms goede inhoudelijke journalistiek leveren in combinatie met die bekende koppen, komen de investeerders en adverteerders vanzelf, denkt Smit. In de VS gaat alles sneller en is alles harder, constateert de econoom, maar ook wij gaan een beter digitaal journalistiek tijdperk tegemoet. Met meer service en interactie tussen u en mij.

Met die evolutie in gedachten is de stroomstoring van dinsdagavond op de tv-zenders weer een stapje terug en vertoont sterke raakvlakken met de verderfelijke herfstblaadjes op de rails bij de NS. Vooral de uitspraak van Henk Hagoort, de baas van de NPO, is regelrecht uit de jaren vijftig. De aanleiding van het gebibber thuis was het uitvallen van één computer. Maar Henk laat het er niet bij zitten: ‘Dit wordt tot de bodem uitgezocht’.