Op een Lana Del Rey of Adele na is de Radio 2 Top 2000 doorgaans wat voorspelbaar. Maar de wereld kent nog meer fantastische muziek. Tot de Top 2000 écht begint, zet ThePostOnline iedere dag een vergeten liedje dat niet of heel laag in de Top 2000 staat online. Mét toelichting. Tegenargumenten kunnen uiteraard terecht in de reacties.
Het feit dat ze nog maar twee keer in de Top 2000 heeft gestaan en niet bijster hoog uitkwam, bewijst dat Björk zwaar ondergewaardeerd is in de Nederlandse muziekwereld. En niet alleen muzikaal gezien is Björk briljant: haar vele samenwerkingen met regisseur Michael Gondry zijn ook minstens zo de moeite waard als haar muziek en haar daarbij horende bijzondere stem.
Ondanks dat Björk er nog steeds uitziet alsof ze onder de twintig is, heeft ze al sinds 1993 haar solocarrière. Daarvoor is ze leadzangeres van de groep The Sugarcubes. In de ruim twintig jaar dat ze solo is, heeft ze heel wat muziekgenres aangedaan, van pop tot jazz, alternatieve rock, elektronische en klassieke muziek. Ze lijkt alles te kunnen. Ze zingt niet alleen: in de film Dancer in the Dark van Lars von Trier, vervult ze niet alleen de hoofdrol, ze schrijft ook de muziek van deze film die je zeker niet moet kijken als je een slechte dag hebt.
Bachelorette is de tweede single van Björk’s album Homogenic, dat in 1997 werd uitgebracht. Oorspronkelijk werd het geschreven voor een film van Bernardo Bertolucci, maar het project ging niet door. De tekst van het nummer werd geschreven door Sjón. Daarover zegt Björk: “Ik wilde dat de teksten zo episch zouden zijn dat ik mijn vriend Sjón, een Ijslandse dichter, vroeg ze te schrijven. We zaten aan de keukentafel, dronken heel veel rode wijn en ik vertelde hem het hele verhaal, waarna hij de woorden schreef.”
Dit nummer met strijkers, een meeslepend drumritme, een accordeon en de theatrale, dramatische stem van Björk is een kunstwerk op zich. Björk noemt het ‘Isobel goes to the city’, waar ze refereert naar het evenzo briljante nummer Isobel, dat in eerste instantie de plek van Björk in deze lijst had ingenomen. Maar briljant of niet: de clip maakt dit nummer compleet. De beleving, de absurditeit en het surrealisme en combinatie met het theatrale nummer maakt dat je nog uren nadenkt over wat je net gezien en gehoord hebt. Het idee komt van Björk zelf: ze ziet Bachelorette als een logisch vervolg op Isobel en Human Behaviour.
Het verhaal achter dit nummer, en uberhaupt Björk is veel te lang voor nu. Belangrijker is dat het nummer en de clip worden aangezet om bijna vijf minuten van dit algehele meesterwerk te genieten.
Ingelise de Vries (dictator van TPO Cult) pretendeert een goede muzieksmaak te hebben. Die dringt ze maar al te graag op in deze ietwat persoonlijke rubriek. Om het wat minder persoonlijk te maken, ontvangt ze graag suggesties in de reacties, via Twitter of in de mail.