Anno 2013: de ene na de andere social media goeroe ontpopt zich. Het lijkt een nieuwe trend en het is vaak ‘makkelijk’ om erin mee te gaan: steeds meer experts beginnen hun eigen bedrijfje en ondersteunen bedrijven die zelf niet te tijd of kennis in huis hebben om social media actief in te zetten. Nu we in het internet tijdperk leven is het eenvoudig om aan informatie te komen en zelf ook de nodige kennis paraat te hebben. Tot mijn werkzaamheden behoort ook het beheren van social media, ik blijf dan ook het liefst van alles op de hoogte. Vaak wil ik alleen te veel in een keer, waardoor ik van verschillende dingen, zoals ook de nieuwste online marketing trends, van alles een beetje weet. Deze week stond voor mij dan geheel in het teken van social media: na deze week ben ik weer helemaal up-to-date over de laatste ontwikkelingen in dit vakgebied.
Social media marketing is nog niet iets waarvoor je per se een opleiding doet. Door veel kennis op te doen (bijvoorbeeld via internet), veel te proberen en zelf ook actief social media in te zetten kun je al een heel end komen. Niet voor niets komen er meer en meer specialisten op dit gebied, die hier tegenwoordig misschien wel fulltime mee uit de voeten kunnen. Want social media kost tijd, en dat hebben veel bedrijven niet. Net zo makkelijk om dan iemand hiervoor in te huren: de social media goeroe.
Waar je een jaar geleden nog echt moeite moest doen om je baas te overtuigen hoe belangrijk social media wordt: het aantal mensen dat dagelijkst op facebook of andere sociale media zijn tijd doorbrengt groeit en groeit. Hierdoor hebben meer en meer bedrijven er belang bij om ook via deze kanalen een goede band met hun klanten op te bouwen en informatie te delen. De vraag naar zogenaamde experts groeit daardoor ook enorm.
Ik had deze week het geluk om ook naar een cursus social media te kunnen. En mooie kans om de zelfstudie af te wisselen met les en discussies in een leslokaal. Hoe beter nieuwe inzichten te verschaffen, dan door de discussie aan te gaan met anderen. Ook is het leuk om andere praktijkcases te horen en hier zelf weer inspiratie uit te halen. Ondanks dat ik weinig ‘nieuws’ geleerd heb, heeft het me toch een hoop gebracht. Zo stroomde ik naderhand over van inspiratie, die ik hopelijk de komende tijd ook actief kan toepassen.
Een van de belangrijkste dingen die mij deze week te doen stond wat lezen. Het internet afspeuren naar de nieuwste trends, cijfertjes en feiten. Websites als Marketingfacts en Frankwatching zijn absolute aanraders om goed op de hoogte te blijven, deze heb ik dan ook maar meteen weer even aan mijn bladwijzers toegevoegd. Ook kwam ik een oude bekende foto tegen, die ik toch nog even met jullie wil delen, omdat er op een leuke manier héél snel wordt uitgelegd waarvoor de verschillende social media kanalen gebruikt worden. ”Vind ik leuk!”
Nadja Neeven onderwerpt zich komende 52 weken samen met Esther Vogel en Lotte Besse aan de 52 Challenge: iedere week een nieuwe uitdaging. Alle uitdagingen kun je vinden op 52Challenge.nl.