Business

Reclamepraatjes: Drie voorspellingen over Google Glass

03-01-2014 12:30

Het is vrijdag en dat betekent tijd voor een wekelijkse reclamepraatje op The Post Online. Met deze week een uitstapje naar de technologische (en ook marketing)-revolutie van 2014: de Google Glass die dit jaar officieel op de Amerikaanse markt komt. Plus drie voorspellingen van de ‘experts’ over de Bril der Brillen.

Voorspelling één

‘Google Glass is doomed in 2014’
Voorspeller:Robert Scoble, technerd en vroege Google Glass-tester.

De bekende blogger en tech-evangelist Robert Scoble was ooit zo dol op de Google Glass dat hij de eerste Google Glass-Selfie ooit -in de douche nota bene -schoot. Maar ook doorgeschoten fans worden volwassen. Zo ook Scoble, want inmiddels doet hij zijn bril vaker af dan op uit angst  dat mensen ‘m uit pure nieuwsgierigheid van zijn hoofd rukken en spreekt hij zelfs zijn vloek uit over de Google-bril. De Google Glass is doomed, zegt hij. Althans in 2014, het jaar dat ‘ie op de markt komt. Zijn grootste kritiekpunt: de bril is te duur (360 euro) en jaagt angst aan omdat een gadget op een lichaam vervreemdend werkt. Aldus de man die zelf ooit twee weken onafgebroken de beruchte bril droeg.

Waarde van deze ‘voorspelling’: Het is nooit een goed teken als echte believers afhaken. Maar de bril wordt pas echt vervloekt in 2020 denken wij: op het moment dat zelfs onze moeders er een dragen…

Voorspelling twee

‘De eerste Nederlandse rechtszaak tegen een Google Glass-drager vindt plaats.’
Voorspeller: Marketingbureau Inboundmarketing

Als iets aan de Google Glass kleeft zijn het privacy-issues. En die gaan nog verder dan de afluisterpraktijken van de NSA. Met een Google Glass worden we allen een Albert Verlinde in de dop en kan iedereen iedereen fotograferen, filmen, op welk (ongeschikt) moment dan ook. Goed nieuws voor de burgerjournalistiek, slecht voor Onno Hoes en al die anderen die niet graag hun vuile was buiten hangen. En dan hebben we het nog niet eens over de inbreuk op je privacy door adverteerders en reclamemensen. Want door de bril weten Google en de bedrijven waar Google mee werkt – immers precies waar je bent geweest, met wie je sprak, wat er werd gezegd en welke producten je hebt bekeken in het schap. Kortom: er is zoveel voedingsbodem voor een rechtszaak dat er geen grotere open deur lijkt te zijn dan deze voorspelling.

Voorspelling drie

‘Google Glass zal niet zoals gepland in 2014 gelanceerd worden.’
Voorspeller: blogger John Callaham van techsite Neowin.

Als marketing fenomeen is De Glass nu al briljant. Maar behalve een stadion vol testers draagt nog niemand ‘m officieel en dat terwijl men eerder al dacht dat de Glass toegankelijk zou zijn voor  het plebs voor het einde van 2013. Google zelf houdt zijn mond echter stijf dicht. Google-topman Eric Schmidt repte in zijn voorspellingen voor 2014 zelfs met geen woord over de befaamde bril. Daar komt nog bij dat de bril  nog verre van perfect is, zoals ook Robert Scoble constateerde in zijn pamflet. Te korte accuduur, een gebrek aan goede apps en overall een bril die er slimmer uitziet dan ‘ie daadwerkeljik is en ook nog eens gruwelijk onhip is. Zelfs de eigen Google-medewerkers worden er nog maar weinig mee gespot.

Het kan dus nog weleens lang duren voordat de bril echt op de Amerikaanse markt komt. Een introductie op de Europese markt is nog verder weg. Momenteel kan de Googlebril alleen overweg met Amerikaans Engels en daardoor heeft een introductie in anderstalige landen nog weinig zin.

Bovendien heeft de Europese Commissie nogal wat bedenkingen over privacytechnische zaken.

Maar he, dat geef de echte Google Glass-haters nog genoeg tijd om deze petitie te ondertekenen.