Na het erbarmelijke Aliens: Colonial Marines krijgen de xenomorphs een herkansing, in het horrorspel Alien: Isolation. Hopelijk hebben de makers van het nieuwe spel de films wél gekeken! Dit en meer gamenieuws, lees je in het Bits-gamenieuwsweekoverzicht (100.000 punten in Scrabble)!
Aliens: Colonial Marines was geen al te beste game. De grootste fout van ontwikkelstudio ‘Gearbox’ was dat ze de Alien-films per se wilden veranderen in een schietspel. Er zit natuurlijk wel actie in de films, maar doorgaans blijken wapens totaal niet te werken tegen de enge ‘xenomorphs’, terwijl je ze in Colonial Marines bij bosjes aan flarden schoot! Daar gáán de Alien-films helemaal niet over! Xenomorphs wachten in het donker, sluipen ongezien rond en trekken onverwacht je kop er af!
Ontwikkelaar ‘The Creative Assembly’ (bekend van o.a. de Total War-strategiespellen) heeft de films blijkbaar wél gezien en werkt aan een survival-horrorspel waarin je het opneemt tegen één ‘alien’. In een rechtstreeks gevecht met een ‘xenomorph’ is een mens doorgaans net zo duurzaam als een ballon gevuld met aardbeienjam, dus moet het monster in Alien: Isolation te slim af zijn. Check hier een ‘behind-the-scenes-filmpje’!
Alien: Isolation is gepland voor het najaar van 2014 en verschijnt op de Playstation 3, 4; de Xbox 360, One; en (waarschijnlijk) de pc. Een Wii U-versie is volgens ‘The Creative Assembly’ nicht im Frage.
Valve wil met de Steam Machine een ‘game-pc’ voor de woonkamer introduceren, maar de vraag is of het concept echt aan zal slaan. Het bedrijf heeft een eigen besturingssysteem (SteamOS, gebaseerd op Linux) waar je Steam-games op kunt spelen, maar de meeste Windows-spellen draaien er niet op. Valve heeft nog niet besloten of zelf een versie van de computer uitbrengt: voorlopig laten ze het over aan hardwarefabrikanten.
Tijdens de CES 2014 presenteerden sommige hardwarebedrijven hun visie op de Steam Machine. Hieronder wordt duidelijk dat je pc-nerds nóóit iets moet laten ontwerpen! Onthoud: deze apparaten zijn bedoeld voor je huiskamer!
Als een Alienware-computer één van de subtielste designs heeft, dan is er iets aan de hand…
Wij willen graag de woonkamer zien waarin deze Steam Machine niet uit de toon valt! Bij nader inzien; oh nee, die woonkamer willen we helemaal niet zien.
Een lijst van de Steam Machines die in ontwikkeling zijn vind je hier (PDF-alert)!
Wat opvalt is dat de apparaten behoorlijk prijzig zijn ten opzichte van de PS4 en Xbox One. Aan de ene kant zou het een ‘game-pc’ moeten zijn die werkt als een console, maar ze zien er uit alsof ze ontworpen zijn door een straalbezopen Stevie Wonder! We weten het zo net nog niet met de Steam Machines…
Laat het maar aan gamers over om overtrokken te reageren op iemand die computerspellen stom vindt. De casus: economieleraar Ferry Haan schrijft een opiniestukje in de Volkskrant dat games de leerprestaties van scholieren negatief beïnvloeden. Hoop aannames, halfbakken oplossingen: een slag in de lucht; “It’s not even wrong.”
Gelukkig volgde er al snel een felle reactie van het gamejournaille! ‘Klopt niets van!’, ‘Vroeger waren het de Stones en Batman’, ‘Het is goed voor je hand-oog-coördinatie!’ ‘Guerrilla Games’-baas Hermen Hulst klom zelfs meteen in de pen om uit te leggen dat games juist heel erg goed zijn (voor ‘Guerrilla Games’-baas Hermen Hulst).
Waar iedereen aan voorbij lijkt te gaan is dat Haan in de dagelijkse praktijk blijkbaar regelmatig problematisch gamegedrag tegenkomt (hoe zijn betoog verder ook moge rammelen). Misschien is het niet onverstandig om daar eens gewoon over te praten. Games ‘de schuld’ geven is waarschijnlijk onzin, aangezien obsessief gedrag eerder een symptoom van een onderliggend probleem is, maar laten we niet vergeten dat spellenmakers ook gedragspsychologen in dienst nemen om de ‘feedback-loop’ (en de beloningsstructuur) zo verslingerend mogelijk te maken.
Aan het wederom in de ‘gamerkramp’ schieten heeft niemand iets; volhouden dat ‘games een volwassen medium zijn geworden’, en janken als een kind als iemand commentaar heeft, gaan niet samen.
In 2013 zijn er wereldwijd 4,2 miljoen Playstation 4’s verkocht. De Xbox One kwam iets later uit (en zoals we inmiddels weten in minder landen) en werd drie miljoen keer verkocht. Op het moment is de Wii U nog de meest verkochte ‘next-gen’ spelcomputer (ruim vier miljoen exemplaren, met een opvallende ‘revival’ tijdens de afgelopen feestdagen) maar de concurrentie is meteen wel érg dicht genaderd.
Sony- en Microsoft-fans willen nu vast weten ‘wie van de twee gewonnen heeft’. Het antwoord is: allebei! De PS4 is vaker verkocht, maar de prijs van de Xbox One is hoger, waardoor beide bedrijven ongeveer evenveel verdiend hebben. Vergeet ook niet dat zowel de PS4 als de Xbox One er baat bij hebben als het goed gaat met de concurrentie in het kader van het aanbod van games. Hoe minder console er verkocht worden, des te duurder (relatief) wordt het om games te maken en de kosten daarvoor stijgen al door de grotere technische capaciteiten van de PS4 en Xbox One.
Op de CES-techbeurs had Sony nog interessant nieuws. Deze zomer begint het bedrijf met het streamen van oudere games op de Playstation 4 in de Verenigde Staten. De service heeft de naam Playstation Now; volgens Sony is een Internetsnelheid van 5 Mb per seconde genoeg om Playstation 3(of 2 of 1)-spellen in HD te streamen. Je speelt het spel dus op afstand op de servers van Sony, die het beeld naar je televisie sturen.
De mogelijkheid klinkt veelbelovend hoewel bijna alles nog onduidelijk is: het aanbod van games is niet bekend, net zomin als de prijs. Het nadeel van streamen is dat je dus uitsluitend online kunt spelen, wat niet het geval is als je een spel downloadt. Of de dienst ook naar Europa komt is niet duidelijk: Sony heeft in het verleden gezegd dat het hier moeilijker is dan in de Verenigde Staten omdat er meer providers en verschillende internetsnelheden per regio zijn. Het kan wel even duren voor die problemen ondervangen zijn (áls Sony het de moeite waard vindt om het te doen).
Sommige functies van de Xbox One zijn te besturen met je stem (volgens Microsoft is de reden dat het apparaat hier nog niet verschenen is de spraakherkenning in sommige talen nog niet werkt). Deze grapjas besloot zijn medespelers eens even lekker dwars te zitten door zijn schermnaam te veranderen in Xbox Sign Out: de stemopdracht om je huidige spelersprofiel te veranderen, met hilariteit tot gevolg!
We hoorden van Xbox One-bezitters op Twitter trouwens dat je deze optie gemakkelijk uit kunt zetten, dus je hoeft niet bang te zijn dat dit een trend wordt! Tot volgende week!
Eerder deze week schreef Bits-redacteur Thomas van Hövell over zijn (tijdelijke) overstap van de pc naar de spelcomputer! Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg Bits op Twitter: ‘@Bitspost’ of op Facebook!