De dagen van Facebook lijken geteld. Ergens tussen volgend jaar en 2017 zal 80 procent van de gebruikers het sociale medium de rug toekeren, waarna het een snelle dood zal sterven.
Dat verwachten wetenschappers van de prestigieuze Amerikaanse Princeton University (pdf). Ze vergeleken de levenscyclus van Facebook met een model voor het verloop van besmettelijke ziektes (lol).
Als het model klopt, zullen Facebookgebruikers hun interesse in het sociale medium verliezen zodra ze merken dat medegebruikers ook niet meer enthousiast zijn. En dan kan het rap bergafwaarts gaan, menen de onderzoekers.
Epidemiologische modellen zijn al eerder met succes gebruikt om te onderzoeken hoe ideeën zich verspreiden.
De epidemie van Facebookhaat, inmiddels al een pandemie, stak alweer enige tijd geleden de kop op. Nadat steeds meer 40-plussers, 50’ers en overige bejaarden een Facebook-account namen, kozen de jongeren massaal eieren voor hun geld.
De gemiddelde tiener zit heden ten dag op snapchat, whatsapp en andere duivelse moderniteiten die den jeugd zal laten opgroeien voor gald ende rad.
Een zelfde ziekteverloop was overigens zichtbaar bij het ooit zo populaire Hyves. Nadat bejaarden en dierenliefhebbende tokkies plus Henk Bres de overhand kregen op het Nederlandse sociale netwerk, vluchtte de wel intelligente jeugd naar Facebook.
Een niet-wetenschappelijk onderbouwde voorspelling voor het einde van Twitter krijgt u trouwens ook bij dezen.
Twitter wordt heden ten dage gedomineerd door babyboomers, onopgeleiden, tokkies en fatsoen-emotionelen die moralisme, online terreur en twitteren over #dwdd en #boerzoektvrouw als hun door de ww-betaalde “leuke dagbesteding” zijn gaan zien.
De wél leuke twitteraars zijn hierdoor gedwongen te verkassen naar afgesloten communities.
Facebook werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg, in eerste instantie alleen voor Harvardstudenten. Pas na 2009 begon de explosieve groei. In januari van dit jaar had Facebook 1,2 miljard gebruikers.
De laatste maanden is Facebook vooral bezig met adverteerders en niet met hun gebruikers. Onlangs kregen berichten van Facebook-pagina’s ineens veel minder zichtbaarheid zodat er meer advertenties zichtbaar worden in de timeline van een gebruiker. Hierdoor daalde het aantal eyeballs voor statusupdates van een pagina soms met maarliefst 70 procent.
Ook blijkt inmiddels dat het veel meer moeite kost om een statusupdate onder de aandacht van Facebookvrienden te brengen.
Dit, gecombineerd met de aanhoudende privacyproblemen, maken van Facebook een open graf waar alleen de kist nog maar in hoeft.
Het enige wat nog rest is hopen dat het deleten van een Facebook-account makkelijker is dan het deleten van een Hyves-acount destijds was.
Anp/TPO