Zoals donderdagavond al bekend werd, stonden de privé-gegevens van diverse Amsterdammers online op de gemeentelijke website. Die gegevens waren echter onderdeel van een rapport waarin de resultaten staan van een door Atos Origin consultancy uigevoerd onderzoek naar de fouten die zijn gemaakt waardoor ‘per ongeluk’ 188 miljoen euro werd overgemaakt naar bijstandsgerechtigden. Dit ‘vertrouwelijke’ Atos-rapport, met daarin de privé-gegevens van Amsterdammers, stond in zijn geheel online op de website van de gemeente Amsterdam. Dit rapport hebben wij, en anderen, in bezit. En we delen uiteraard graag met uw de conclusies van het Atos-onderzoek. De conclusie van het onderzoek is, op z’n zachtst gezegd, hilarisch.
Het komt er in het kort, vereenvoudigd, op neer dat de gemeente voor het aanmaken van geautomatiseerde betalingsopdrachten een nieuw systeem gebruikt. In het oude systeem werden bedragen in centen weergegeven, (100 euro = 10000), in het nieuwe systeem worden euro’s in hele euro’s weergegeven (100 euro = 100.00). Alleen was er helemaal niemand in de Stopera die de moeite had genomen dat even aan de betreffende medewerker te vertellen.
Die medewerker ging er dus vanuit dat hij met centen werkte, waardoor hij alles netjes in hele centen uitschreef. Zoals hij altijd had gedaan.
En zo werd 1,88 miljoen ineens 188 miljoen.
Nu zou je denken dat dit soort dingen worden gecontroleerd. Dat klopt. Alleen gaat dat middels een opdrachtbrief. Die opdrachtbrief wordt automatisch aangemaakt en verstuurd naar een uitvoerder. De uitvoerder keurt de opdrachtbrief goed (of af), en het systeem doet de rest.
In dit geval werd de opdracht automatisch aangemaakt in het oude systeem. Oftewel: de bedragen op de opdrachtbrief kwamen overeen met wat werd verwacht: 1,88 miljoen euro.
Update: Volgens de woordvoerder van Hilhorst zijn de rapporten openbaar.