Business

Twitter komt nu ook in Europa met TV Ratings

24-01-2014 14:30

Waar Twitter in 2012 nog een samenwerking met het onderzoeksbureau Nielsen aankondigde rondom een nieuwe dienst om het bereik van TV programma’s te meten, doen zij dit in Europa nu met GfK. De samenwerking moet TV netwerken data kunnen leveren over Twitterberichten rondom televisieprogramma’s zodat zij een beter beeld krijgen van het bereik van de programma’s.

Twitter gebruik

Het gebruik van Twitter en andere social media kanalen wordt steeds belangrijker voor TV zenders en met name ook voor bedrijven die diensten aanbieden om de Twitter-data te gebruiken om de impact van programma’s te duiden. GfK, in Nederland vooral bekend van het vroegere Intomart, zegt hierover:

“De interactie tussen diverse media is voor ons bijzonder interessant en samen met onze innovatieve nieuwe partner Twitter, geeft GfK inzicht in de cross-media effecten”.

In 2012 liet Nielsen gelijksoortige geluiden horen, toen zij verklaarden dat

“a substantial ‘connected’ TV audience [..] is simultaneously watching television and accessing the Internet through these devices. This, in turn, will continue to create the opportunity for content providers [..]”.

TV strategie

De “TV Ratings” dienst van Twitter wordt nu te gelde gemaakt door Nielsen in de VS en GfK in een deel van Europa. De laatste zal data gaan aanbieden binnen Duitsland, Oostenrijk en Nederland. Twitter maakt niet alleen van deze twee partners gebruik in een poging het getweet rondom TV-uitzendingen relevant te maken voor de partijen die de programma’s produceren. In het Verenigd Koninkrijk heeft Twitter een deal gesloten met weer een ander bedrijf om een, iets andere, dienst rondom tweets en televisie neer te zetten.

De strategie van Twitter lijkt hier zo te zijn dat men kiest voor grote internationale partners, die men wel weer apart selecteert op hun positionering binnen een lokale markt. WPP’s Kantar in het VK, GfK in Nederland en Nielsen in de VS mogen nu strijden om de eer van wie het beste dienst bewijst aan Twitter.