Business

Reclamepraatjes: over het reclamefeestje dat Super Bowl heet

31-01-2014 16:42

Het is vrijdag, en dat betekent tijd voor een wekelijkse reclamepraatje op ThePostOnline. Met de opvallendste commercials, interviews met de belangrijkste paarse broeken uit paarsebroekenland en de grootste communicatiefails. Deze week: de Super Bowl, hoogmis van de reclame.

De Super Bowl? Dat is toch dat reclame-feestje dat af en toe in de pauze onderbroken wordt door 22 gorilla’s die achter een platgeslagen bal aan rennen? Inmiddels zijn de reclameblokken tijdens de Super Bowl een evenement op zich geworden. En staan merken letterlijk in de rij om zendtijd te claimen. Niet vreemd, want de reclameblokken rond de wedstrijd zijn al tientallen jaren de drukst bekeken commercials op de Amerikaanse televisie.

Maar aan de aandacht van 160 miljoen Amerikanen hangt wel een fors prijskaartje. Zo betaalt bijvoorbeeld automerk Kia alleen al 12 miljoen om haar spotje zondag überhaupt op tv te krijgen. En dan komen daar de productiekosten en het gage van Laurence Fishburne die speciaal als Matrix-Morpheus komt opdraven, nog eens bij.

Ook Jaguar, Ford en Toyoto (die de Muppets laat opdraven) tasten diep in de financiële buidel om de sportfanaten maar niet weg te laten zappen.

http://www.youtube.com/watch?v=ANPAZ8bGSG0

Maar is zo’n spot de investering waard? Volgens de Amerikaanse reclame-expert Rob Siltanen wel. Een sterke commercial tijdens de Super Bowl kan een dood merk weer reanimeren, meent hij. Al moet je dan wel alles uit de kast trekken, want met alleen een goed reclamefilmpje kom je er niet. Je hebt controverse nodig.  Maar zelfs dat luistert nauw.

Want prikkelen levert niets op als je spot niet door de screening van tv-zender Fox komt, zoals deze week frisdrankfabrikant SodaStream overkwam. De reclamespot die zij met actrice Scarlet Johanssen maakte, werd door Fox vooraf al geweigerd. Niet omwille van enige seksuele toespelingen, maar omdat de clip eindigt met Johansson die zegt: “Sorry, Coke en Pepsi”.

En dat noopte Fox tot China-achtige maatregelen, want laat Coke en Pepsi nou net de twee hoofdsponsoren van de Super Bowl zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=ib8VTTc3mG0

Wat dat betreft doet H&M het qua teasen slimmer. De kledingwinkelketen stoot niemand voor het hoofd, maar nam speciaal voor de Super Bowl twee versies van een ondergoedreclame met David Beckham op, één met en één zonder onderbroek. En liet het publiek vervolgens bepalen of Beckham naakt gaat tijdens de reclame-break of niet. De vraag of David zondag zijn tampeloeres laat zien, houdt inmiddels de halve wereld bezig. En daarmee is de winnaar van de echte Super Bowl- de strijd tussen de merken- eigenlijk al bekend.

Nu maar hopen dat het bijprogramma wel spannend wordt…

http://www.youtube.com/watch?v=uyiLDnCPqlg