De Belgische Belastingdienst gaat wanbetalers per sms, mail en Facebook benaderen om ze alsnog hun schulden te laten betalen. Dit besloot de fiscus nadat een proef met telefonische benaderingen in anderhalve maand tijd 11,3 miljoen achterstallige btw-inkomsten opleverde. Dat meldt Het Nieuwsblad. ICT-beveiligingsexpert en TPO-columnist Brenno de Winter is sceptisch.
De Winter vindt het een creatief, maar onverstandig plan:
“Dit toont wederom aan dat overheden niet in staat zijn technologieën te gebruiken voor dingen waar ze wél voor bedoeld zijn.”
De Belgische fiscus ziet het wél helemaal zitten met de methode, zo meldt een woordvoerder aan Het Nieuwsblad:
“Sommige mensen blijken in de praktijk moeilijk bereikbaar via de telefoon, maar reageren wel alert op sms-berichten, mails of zelfs op berichten die ze via Facebook of andere sociale media ontvangen.”
De Winter vindt het een ‘creatieve methode’, maar heeft toch vooral grote bezwaren tegen de methode: “Het zou via Facebook in ieder geval via private message moeten gebeuren, zodat anderen het niet kunnen lezen. Financiële problemen zijn een privézaak, als je iemand daarover openbaar benadert schend je zijn privacy.”
Maar ook dan is het geen methode die de Nederlandse belastingdienst moet overnemen, meent de winter: “De belastingdienst in Nederland is al een privacyramp, zo was er onlangs nog het probleem met bedrijven als SMS Parking en Cition.” In deze zaak besloot de rechter dat de belastingdienst te ver ging in het opvragen van parkeergegevens.
Een bijkomend probleem van benaderen via Facebook is volgens De Winter dat Facebook zeer slecht authenticeert: “Je kunt je op Facebook gemakkelijk voordoen als iemand anders, de belastingdienst kan nooit met zekerheid zeggen of ze wel de juiste persoon benaderen.”
Niet doen dus, adviseert De Winter, anders moet de belastingdienst over een paar maande wéér achteraf excuses aanbieden.