Vandaag werd op de Caual Connect-beurs in Amsterdam een beleggingsfonds voor de gamesector geïntroduceerd. Het beleggingsfonds gaat GameOn heten en zal voornamelijk investeren in start-ups in de gamesector. Met de eerste investeringsronde is 10 miljoen euro gemoeid. ThePostOnline sprak met initiatiefnemer Reinout te Brake.
Te Brake is op dit moment niet bepaald onder de indruk van de Nederlandse gamesindustrie: “Mensen worden altijd boos als ik zeg dat de gameindustrie in Nederland achterloopt, maar hoeveel ontwikkelaars verdienen nu echt goed geld met hun product? Wij gaan op zoek naar start-ups met een goed businessmodel. Dat missen we in Nederland.”
Volgens Te Brake moet de focus komen te liggen op verdienmodellen achter games: “Er zijn genoeg talentvolle ontwikkelaars, maar in Nederland willen we vooral móóie games maken. Ik ben op zoek naar games met een goed verdienmodel. Ik ben op zoek naar het nieuwe Candy Crush. Daarbij richt we ons vooral aan free-to-play-games in plaats van pay-to-play.”
Het klinkt als een paradox, geld verdienen met free-to-play, maar dat is het niet, legt Te Brake uit: “Het is gratis om te spelen, maar je krijgt meer opties wanneer je betaalt. Dat kan in allerlei vormen, daar moeten we dus in innoveren.”
Volgens Te Brake is dat eerlijker naar de consument dan het ouderwetse model, waarbij je een game koopt voor een hoog bedrag zonder het ooit gespeeld te hebben: “Je betaalt niet voor een game als je het niet leuk vindt, daar zijn we het toch over eens? Dat is nog maar afwachten als je een game van 50 euro voor je console koopt.”
Inmiddels is ook premier Mark Rutte helemaal om, hij stelde vandaag dat ‘het ontwikkelen van computergames een groeiende bedrijfstak is die volop kansen biedt.’
Ongeveer de helft van de 10 miljoen euro aan investeringen die dit kwartaal worden gedaan, bestaat dan ook uit publiek geld. Het is een zware klus om ook de overheid mee te krijgen in het initiatief, geeft Te Brake toe: “Dat is een kwestie van heel veel praten. We hebben ons er wat dat betreft echt in gebeukt. Steeds maar weer mensen overtuigen van de potentie die in deze industrie zit.”
De volgende investeringsronde vindt in 2015 plaats. Daarbij is ook onderwijs een belangrijke pijler: “De scholieren van nu zijn de ontwikkelaars van morgen. Wij gaan captains of industry naar Nederland halen om al op middelbare scholen talentvolle jongeren te enthousiasmeren.”
Wat dat betreft kunnen we veel leren van Finland, waar succesgames als Angry Birds, SuperCell en Clash of Clans vandaan komen: “Daar wordt als sinds de jaren ’90 door de overheid geïnvesteerd in games, en ik kan je vertellen dat dat al láng terug is verdiend.”