Pop-uppen alleen voor de hipsters

11-02-2014 14:01

Je kunt t zo gek niet bedenken of t wordt gepop-upt. Pop-uppen is een heus nieuw werkwoord anno 2014! Zo zie je een koffiebar in een designshop, een lunchtentje in een wasserette, een wijnbar in die luxe designshop, een Oriëntaals theebarretje in de Amsterdamse buurtsuper, een hip restaurant in de coolste sportschool en een heuse cocktailbar in een klassieke Haarlemse boekhandel.

Zo zijn we er nog? Kunnen we het nog bijhouden allemaal? Dat is niet niks voor de nuchtere Hollander zulke hipsters zijn we namelijk eigenlijk niet…

De local

Het belangrijkste ingrediënt voor een succesvolle pop-up is namelijk wel de local. Deze plaatselijke Hollander moet het namelijk wel zó leuk vinden dan hij er speciaal voor naar toe komt en niet naar zijn vertrouwde kroeg gaat. Hoe doe je dat? Want zeg nou zelf; “zijn wij wel zo hip?” Daar waar het bier met bitterballen zo heerlijk vertrouwd tja dat is vaak heel erg aantrekkelijk! Wat biedt die pop-up in vergelijking met de kroeg waar de lokale buurtband optreedt met huisgemaakte GRATIS snert!

Denk “Cheers, je weet wel die plek where everybody knows your name”.

Hoe zorg je voor een hippe pop-up zodat de laaglander zijn vertrouwde kroeg of kantine, links laat liggen en rechtsaf slaat de pop-up in? Wanneer ga je overstag? En kies je voor iets vernieuwends? Ja, dan moet de plaatselijke Hollander toch echt flink overtuigd worden, want ik heb het niet over de hipsters! In Amsterdam en wellicht de randstad mag het dan booming zijn, denk bijvoorbeeld aan Henry’s bar waar elk weekend een nieuw concept pop-upt wordt. Maar hoe pop-up je de rest van Nederland?

Tikkeltje sleazy

Daar moet naar mijn mening een heel ander concept voor bedacht worden, niks hip niks chique, maar een tikkeltje sleazy

Rauw met een tikkeltje ordinair dat is het ingrediënt voor een succesvolle POP-UP voor de nuchtere Hollander. De local moet ermee in aanraking komen via de bekende weg van vrienden en/of sportclubjes, vrijdagmiddagborrels cetera. Ieder weekend een ander pop-up concept in de diverse lokale hotspots?

We like it raw! Local is lekker…

Laten we POP-UPPEN op plekken als de ordinaire bowlingbaan, het vertrouwde dorpshuis, de voetbalkantine (of tennis, hockey..…?) En kiezen voor een POP-UP oer-Hollandse jenever stokerij midden tussen echte bloembollen. Ik hoor t al, je ben enthousiast, zie ik je straks? Ik regel de glazen, jij al je vrienden en vijf uur stipt hè!

Dit stuk verscheen eerder op WijnSpijs

Beeld: Shutterstock