Ondernemen & zzp

Startup: Een online wisselkantoor voor álle digitale valuta

12-02-2014 11:43

Eén groot online wisselkantoor voor al je digitale valuta, dat is het idee achter de ambitieuze startup Creel. Vandaag werd het initiatief officieel aangekondigd, ThePostOnline sprak met initiatiefnemers Reinout te Brake en de Oostenrijkse Thomas Labenbacher.

Alles heeft zijn waarde

Het klinkt allemaal wat onwerkelijk, zeker als Labenbacher begint op te sommen wat bruikbare valuta zijn op het platform: “Alles heeft zijn waarde. Je kan bij World of Warcraft loyalty points krijgen als je genoeg speelt, maar wat nou als je genoeg hebt van dat spel en je eigenlijk liever verder gaat met Candy Crush? Dan wissel je die loyalty points om voor add-ons in Candy Crush. Alles vertegenwoordigt een waarde, en dus is er ook een wisselkoers.”

Wegkwijnende bitcoins

Labenbacher legt uit dat er op dit moment enorm veel waarde verloren gaat: “Neem bitcoins, er zijn 186.000 mensen in de wereld die bitcoins bezitten. Daarvan bezitten 1000 mensen zo’n 50 procent van alle beschikbare bitcoins. Veel van die bitcoins van de overige 50 procent zullen nooit meer gebruikt worden, mensen zijn afgehaakt en hebben het ergens op een account staan waar ze niet meer naar kijken. Bij ons kun je die bitcoins inwisselen voor alle mogelijke digitale valuta.”

Internetbankieren voor gevorderden

Schermafbeelding 2014-02-12 om 11.15.02

Logo Creel

Creel legt de lat behoorlijk hoog, zo is het de bedoeling dat alle aangesloten games en applicaties ook binnen de game zelf de service van Creel brengen: “Je kunt al je verzamelde waarde op je Creel account zetten, en terwijl je de game speelt die waarde vanuit je Creel-account naar je game halen om bijvoorbeeld extra credits te kopen.” 

Een gestandaardiseerde applicatie die je binnen al je games en applicaties kunt gebruiken dus. Wanneer je niet alle valuta beschikbaar wil stellen voor je games, is er een oplossing: “Stel, je wilt over twee weken nog in ieder geval 15 credits hebben in een puzzelgame, dan kun je met Creel die 15 credits opzij zetten, die credits zijn dan op dat moment niet te gebruiken in andere games.”

Douwe Egbertspunten

Te Brake illustreert het idee met het probleem rond spaarpunten van de Douwe Egberts: “Mijn moeder knipte vroeger altijd de spaarpunten van de Douwe Egberts uit en kocht daar dan ook daadwerkelijk dingen van. Verder doet niemand dat. Maar als je nou al die bonuspunten van al die andere merken kan omwisselen voor alleen frequent-flyer punten bij een luchtvaartmaatschappij dan kun je misschien wel een wereldreis maken. We heractiveren met Creel dus waarde die anders niet gebruikt wordt.”

Verdienmodel

Het verdienmodel is eenvoudig, legt Labenbacher uit: “Net als bij wisselkantoren pakken we een klein percentage op de wisselkoers. Verder is de service zowel voor zakelijke klanten als consumenten gratis. En dat er geld in zit, is duidelijk: “Op dit moment is er voor ongeveer 2,2 miljard dollar aan virtuele munten in omloop. We verwachten dat die markt in Europa verdriedubbeld in drie jaar. Er zit dus genoeg business in. Daarnaast kunnen ontwikkelaars via ons promotie-aanbiedingen doen, bijvoorbeeld een bonus als je via Creel credits aanschaft voor een spel, dat zijn onze advertentie-inkomsten.”

Bovendien denken Labenbacher en Te Brake met Creel substantieel bij te dragen aan de verhoging van het volume aan digitale munten: “Met Creel wordt het voor de consument aantrekkelijker om te digitale munten aan te schaffen. Wanneer de game of de applicatie waarvoor je ze gekocht hebt je toch niet bevalt, wissel je ze gewoon in voor een ander doel. Zo re-activeren we waarde die anders verloren was gegaan, we maken niet-betalende consumtenten tot betalende consumenten. 

Mandje

Te Brake gooit er nog een laatste metafoor in om zaken te verduidelijken: “Creel is Engels voor mandje. Het staat ook min of meer voor currency exchange liquidity, maar dat terzijde. Een mandje waarmee je over de markt loopt, als ik alleen maar vis heb, en jij hebt alleen maar brood, dan kunnen we wat van die goederen ruilen en dan hebben we allebei een broodje vis.”

‘Dit is de toekomst’

Het was een kans die serie-investeerder Te Brake – gisteren lanceerde hij nog een beleggingsfonds voor de gamesindustrie – niet kon laten liggen: “Dit is de toekomst, daar moet je op inspringen, toen ik hiervan hoorde was ik al geïnterreseerd, toen ik hoorde dat ook grote banken mee wilde doen was ik om.”

Het blijven digitale aardappels

Op dit moment wordt Creel via Facebook en andere partners ge-beta-test, over drie maanden moet het platform live gaan. Het zal zonder enige twijfel het volume aan digitale munten verhogen, maar onthoud wel, terugwisselen in echte keiharde euro’s is een no go voor bijna alle deelnemende ontwikkelaars. Dat zou een veel te groot risico opleveren, maar daar moeten we ons volgens Labenbacher niet te druk om maken: “We moeten leren dat die digitale munten écht van waarde zijn, nu je ze ook nog kunt omwisselen in welke digitale munt dan ook, is er echt geen reden om ze weer om te wisselen in euro’s.”

De ontwikkelaars hebben na twee jaar bouwen connecties met de hele gamesindustrie en beschikken eveneens over de onmisbare e-money-licence. Een serieuze zaak dus. 

Het idee van Creel is een grote stap voorwaarts, waardoor je veel van je ongebruikte loyaliteitsmunten, credits en tokens weer kan gebruiken. Maar let wel: het principe van niet-goed-geld-terug geldt niet, ruilen kan echter altijd. Het blijft dus bij digitaal aardappeltjes kweken voor je gamekarakter, in plaats van voor jezelf.

Foto: Shutterstock