In oktober werd het aangekondigd en nu is het gebeurd. Het schrijvende deel van de redactie van Libelle, een van de zeventien Sanoma-titels die niet wordt verkocht, moet op eigen functie solliciteren en zal bij een aanname het woord ‘producer’ of ‘coördinator’ op het visitekaartje aantreffen. Libelle hoopt zich via deze redactionele heroriëntatie grondig te vernieuwen. Uiteindelijk zullen tien van de 37,5 fulltime betrekkingen verdwijnen.
Adformatie meldt vanochtend dat Libelle de ‘redactie grotendeels de laan uitstuurt.’ Dit wordt tegengesproken door een Libelle-redacteur die kennis heeft van de kwestie. ‘De redactie, die de laatste jaren al is uitgedund, zal freelancers inzetten om het blad te maken’, zegt ze. ‘Een deel van de redactie kan blijven. Onzin, dat iedereen per se wordt ontslagen.’ Een woordvoerder zegt dat de huidige redactie van 37,5 fte met tien man zal krimpen.
Adjunct-hoofdredacteur Maureen Belderink laat aan ThePostOnline dat zij niet vertrekt. Ook hoofdredacteur Franska Stuy zal op haar positie blijven. ‘Ik kan verder geen commentaar geven’, zegt Belderink, een ex-advocate die ooit Nederlands jeugdkampioen kunstschaatsen was. Tegenover het blad Villamedia liet de adjunct zich al eens in ironische termen ontvallen dat de Libelle het zwaar te voortduren heeft. ‘Advocaten hebben het financieel een stuk makkelijker’, grapte ze toen.
Een woordvoerder van Sanoma meent dat de reorganisatie past in eerder aangekondige strategische heroriëntatie: ‘Op 31 oktober vorig jaar hebben we onze aangescherpte strategie bekend gemaakt en tevens gemeld dat Sanoma op termijn helaas afscheid moet nemen van circa 500 fte. De maanden daarna hebben we gewerkt aan de uitwerking van onze plannen’, staat er in een verklaring.
De woordvoerder: ‘Sinds vorige week maandag, na akkoord op het Sociaal Plan, zijn we met de daadwerkelijke uitvoering van de plannen begonnen. Dit houdt in eerste instantie in dat Uitgevers/afdelingsmanagers met hun mensen delen wat de organisatorische en personele consequenties zijn. Dit raakt onze hele organisatie (support afdelingen, Marketing, Sales en de redacties). Over geen enkel onderdeel geven wij specifieke informatie vrij. Dus ook niet over Libelle. Op dit moment ligt onze focus en aandacht bij het intern zo goed mogelijk begeleiden van alle veranderingen.’
Bij Libelle is de klap niettemin hard aangekomen. Daar wordt gesproken over een ‘maanlandschap.’