Voor het eerst in tien jaar is de diefstal van auto’s toegenomen, zo blijkt uit de landelijke cijfers van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Zo ook bij InShared. Bovendien zien wij dat van alle gestolen auto’s in 2013 veertig procent een hybride was; in 2012 was dat aantal nog nagenoeg nihil. En wordt een steeds kleiner gedeelte van de gestolen auto’s terug gevonden. Het vermoeden is dat de hybride auto’s gericht worden gestolen voor taxichauffeurs in Oost-Europese landen die wettelijk verplicht zijn om hybride te rijden.
Het zal niet verrassen dat dit hoge percentage diefstal in combinatie met het lage percentage teruggevonden auto’s op termijn een probleem oplevert. Alleen door een gezamenlijke inspanning van de fabrikanten, consumenten en verzekeraars zal deze ontwikkeling te stoppen zijn. Want hoeveel zin heeft u om bijvoorbeeld een hogere premie te betalen omdat uw buurman een diefstalgevoelige – maar slecht beveiligde – hybride heeft aangeschaft?
Er zijn een aantal mogelijkheden om deze ontwikkeling de kop in te drukken. De meest voor de hand liggende zijn; de fabrikant bouwt betere beveiligingssystemen in, de consument neemt extra preventieve maatregelen tegen diefstal of de verzekeraar verhoogt de premie om al die gestolen auto’s te kunnen betalen. Wonderlijk genoeg gebeuren de eerste twee niet tot nauwelijks terwijl juist dat preventieve maatregelen zijn.
Laten we beginnen bij de alarmsystemen. Fabrikanten leveren graag gebruiksvriendelijke auto’s af; vooral het op afstand kunnen ontgrendelen en vergrendelen van de auto is daarom de afgelopen jaren de standaard geworden. Met het op afstand ontgrendelen en vergrendelen zet de eigenaar van de auto ook tegelijk het alarmsysteem aan of uit. Dit systeem echter is ongeveer net zo gebruiksvriendelijk voor de eigenaar als voor de autodief.
De dieven onderscheppen bij de voordeur van een woning het signaal van de draadloze sleutels en weten dit in luttele seconden te kopiëren. Zonder inbraakschade openen ze de auto en manipuleren ze het motormanagement om de auto te starten. Binnen een paar uur raast de auto al voorbij de grens van Duitsland. Oplossingen zijn het stoppen met dit zogenaamde ‘keyless entry’ of het integreren van een pin door de versnellingsbak (BearLock). Helaas vermindert dit het gebruiksgemak en dat is waar de autofabrikant in de eerste plaats naar kijkt.
De zorg over diefstal is daarmee een zorg geworden van de eigenaar. De eigenaar zou zich kunnen bedienen van oerdegelijke mechanische beveiliging van auto´s, zoals het vergrendelen van de versnellingsbak of het stuur met een stuurslot. Deze robuuste methode is minder gebruiksvriendelijk, maar wel enorm effectief. Het staat namelijk los van het elektronische systeem van de auto.
Er zijn echter maar weinig consumenten die deze moeite willen doen. Opvallend is dat veel fietsers beveiliging wel heel gewoon vinden. De meesten gebruiken zelfs twee sloten om diefstal tegen te gaan. Waarom houden we niet dezelfde maatstaven aan als het om een veel duurdere nieuwe auto gaat? Vooral ook omdat voortuigdiefstal – na geweldsdelicten en woninginbraken – de grootste emotionele impact heeft op de slachtoffers van criminaliteit zo blijkt uit onderzoek.
Het lijkt daarmee een probleem geworden van de verzekeraar. De eigenaar sluit een verzekering af en als de auto gestolen wordt is dat wel vervelend, maar niet echt heel erg want er staat morgen weer een nieuwe voor de deur. Allemaal betaald door de verzekeraar. Dat is een schijnwerkelijkheid; de pot waaruit de nieuwe auto wordt betaald, bestaat bij InShared immers uit de inleg van alle verzekerden samen. En als er teveel nieuwe auto’s worden gestolen om uit de pot te kunnen betalen, moet de premie omhoog.
Zonde. Zonde van het geld, van de tijd en van de mooie auto. Maar ook zonde van de moraal. Want waarom vinden we dat een verzekering de beste beveiliging is tegen autodiefstal en laten we daarmee de dieven gewoon hun gang gaan? Waarom zouden we niet samen alles op alles zetten om de dieven een lesje te leren en te zorgen dat ze er zo lang over doen om de auto te stelen dat ze het wel uit hun hoofd laten? En hoe kunnen wij er als verzekeraar voor zorgen dat mensen zelf meer moeite gaan doen om te voorkomen dat hun nieuwe auto gestolen wordt?
Dat is een van de vragen die ons bezighoudt zo aan het begin van het nieuwe verzekeringsjaar. Wie het weet mag het zeggen.