De uitspraak van het Hof is nadelig voor de ontwikkeling van de legale online markt, omdat die bescherming nodig heeft tegen illegale concurrentie! Dat kakelde Tim Kuik, directeur van stichting BREIN. (Stichting BREIN bestrijdt intellectueel eigendomsfraude names o.a. auteurs, uitgevers en producenten)
Op 11 januari 2012 werd thepiratebay.org geblokkeerd, een bekende torrensite van 3 Zweedse supernerds, sindsdien moeten de klanten van Ziggo en XS4All gewoon nostalgisch muziekalbums kopen bij de Free Record Shop, boeken kopen bij de Polare en filmpjes huren bij Videoland.
Maar 28 januari dit jaar besloot het Gerechtshof in Den Haag dat diezelfde providers de torrentsite niet meer hoeven te blokkeren. Want op één of andere manier zijn er toch mensen geweest die de blokkering hebben omzeild of op wonderlijke wijze bij andere torrentsites zijn beland.
Gelooft u dat niet? Nou, CentERdata en de UvA deden zelfs een onderzoekje om het allemaal nog iets duidelijker te maken. Conclusie: voor de blokkade downloadde 22,5% van de ZiggoXS4All-klanten en tijdens de blokkade 25,2%! Hartstikke effectief zo’n blokkade. Niet alleen Tim Kuik, maar ook vele anderen hebben geprobeerd om de internetvrijheid van Nederland af te nemen. Het Europees Parlement kwam in 2012 ook tot het besef dat blokkades alles behalve nut hebben, verdragen zoals ACTA volgden om internetpiraterij tegen te gaan maar allemaal met één uitkomst: schending van de privacy.
Maar verwoesten wij, vrije internetgenieters, nou echt de entertainmentindustrie? Sinds het cassettebandje wordt er al opgenomen, gekopieerd en verspreid. Het wordt het downloaden helemaal niet meer gezien als criminaliteit. Ik durf eerlijk te zeggen dat ik nog nooit een CD heb gekocht, maar mijn mp3-speler heeft altijd vol gestaan met de grootste hits. Films en boeken download ik ook vooral.
Uit onderzoeken blijkt dat downloaden juist positief is voor de industrie. De artiest krijgt namelijk een grote naamsbekendheid! De, toen nog onbekende, band Artic Monkeys zette eens drie tracks op hun MySpace account, gratis te beluisteren voor iedereen, en flikte het daardoor om op jonge leeftijd twee avonden in een uitverkochte concerthal te spelen. Of denk aan de bioscopen, elk jaar neemt het bioscoopbezoek een beetje toe en in 2011 werd zelfs het grootste aantal biosbezoekers ooit gehaald: 30.000.000!
Waarom downloaden wij eigenlijk? Niet alleen omdat het gratis is, maar ook omdat het heel snel is. Alles wordt verzameld op één grote hoop en daar kunnen wij weer makkelijk in zoeken. Spotify en Netfix spelen goed in op de vraag van de markt. We willen geen gezeur van voorstukjes, trailers en DVD-menu’s. We hoeven geen complete albums meer te kopen maar luisteren gewoon snel een paar tracks op Spotify, van een onbekende artiest die wel heel goed blijkt te zijn.
Als die artiest vervolgens een optreden blijkt te hebben in de stad wil je er toch graag naartoe, terwijl je de artiest zonder Spotify nooit had gekend. Als de eerste aflevering van het gloednieuwe seizoen al in Amerika uitgezonden is, kunnen wij het ook zien en hoeven we niet weken te wachten. We kunnen overal luisteren, kijken, lezen en spelen op onze mobiele telefoons, laptops en tablets. De auteurs moeten nu meer dan ooit hoge kwaliteit leveren, anders verzuipen ze.
Het anti-piraterijleger van Tim Kuik gaat deze oorlog nooit winnen. Het downloaden en streamen van online content zal altijd blijven. Nu geen medelijden gaan krijgen met alle platenbazen, muzikanten, filmproducten en schrijvers. Dat is helemaal nergens voor nodig, zij krijgen er namelijk bekendheid voor terug en een beetje marketingdenker speelt juist in op de trend zoals bijvoorbeeld Spotify en Netflix.
Dan ga ik weer The Pirate Bay op en even snel True Detective downloaden, schijnt een hele goede serie te zijn!