Autoreview – De gefacelifte VW Touareg

24-03-2014 15:26

 

dossier_uitstoot_530

Bijna een ton aftikken voor een Volkswagen, dat blijft een beetje unheimisch. Maar de geherpositioneerde Touareg in de subtiel gepimpte R-line uitvoering blijkt het waard. 

Mijn dochter (van drie) vindt de nieuwe VW Touareg fantastisch. “En nou, lekkur hárder”, schalt ze vanaf de strakke leren achterbak op elk stukje weg, dat maar een beetje recht is. Of bochtig. Of tja, dat deel uitmaakt van een rotonde. Want ach, eigenlijk maakt het niet uit, als pappa dat aluminium gaspedaal maar op kick down-wijze beroert. Dan besef je namelijk pas goed waarom dat i-tje in TDI op de kont blauw is gekleurd: de enorme massa die de Touareg toch met z’n twee ton is, blaft met z’n 245 PK vooruit.

Volkswagen Touareg R-Line

Er komen allemaal lieve G-krachtjes op het lijfje van mijn dochter los en de Touraeg wordt pardoes een woest dravende neushoorn, op verbluffend atletische luipaard-snelheid, vooral dankzij die 3.0 V6 dieselmotor in combinatie met een 8-traps verzet. “Lekkur harder!” De hoge zitpositie van haar maxi-cosi-stoel bevalt Nena (mijn dochter dus) eveneens prima. Het blijkt voor haar de ideale commentaar-positie. “Pappa, je rijdt de winkel voorbij!”, of: “Daahaag glijbaan!”.

Rijdende middelvinger

Maar op het handige knopje drukken onder aan de achterklep, waardoor deze bijna-schuurdeur geheel automatisch open en dicht gaat (soms zelfs onder begeleiding van een piepjes-soundtrack), ja, dat blijkt voor mijn dochter minstens een even groot feest als die burn-outs op de openbare weg. Eveneens een hoogtepunt voor Nena is, dat die kolossale buitenspiegels automatisch en met knipperende lichten dichtklappen, als je de wagen op afstand afsluit. Dat inklappen dien ik enkele dagen later na wat ravotten op de Drentse heide overigens ook nog even via één van de vele knopjes van binnenuit te doen, omdat de kolossale bolide anders niet door de wasstraat past.

Volkswagen Touareg R-Line

Even voor wie het niet door had: deze VW is één van de grootste SUV’s leverbaar in Nederland. Alleen al de robuuste portieren zouden niet misstaan in Fort Knox. Toch is dit een SUV met een zekere elegance en blijkt het niet – zoals sommige Amerikaanse tegenstrevers – een rijdende middelvinger. Trouwens elegance,  dat ontbrak totaal aan de vorige Touareg-generatie, die toch iets te aannemerig afstak tegen de geprononceerde Porsche-broer de Cayenne.

747-gevoel

Zeker in de kleur ‘pure white’ en in de R-line versie met subtiele accenten als twee verchroomde uitlaatpijpen, speciale R-line zijbumpers en ja, die kekke R-line dakspoiler heeft de nieuwe Touareg een zeker bling bling-gehalte. Ik incasseerde minstens één intense haat-blik van een verbitterde vijftiger bij een zebra-pad. Deze Touareg positioneert zich strak naast de Range Rover, al is ie – godlof – minder Bloemendaal, Aerdenhout en Gooisch, dan z’n Britse concurrent.

toua3

Tachtig procent van de Touareg-kopers schaft de praktische versie aan met standaard inklapbare trekhaak, die uiteraard elektrisch van onder de bumper opduikt. Heb je namelijk een paard, of boot, dan komt dat maximale trekgewicht van 3500 kilo zeer van pas uiteraard. Maar in het vervoeren van 81 kilo aan TPO-autojournalist is de Touareg ook Kíng. Met name vanwege de zitpositie, die is niet hoog, maar ongenáákbaar. Vooral op de legere stukken snelweg, komt het onvervalste Boeing 747 gevoel naar boven.

Iedereen is kleiner dan jij, iedereen is langzamer dan jij, iedereen is goedkoper dan jij (en toch rij je VW). De cruise-ervaring is stratosferisch Deze Touareg bewijst dat Big gewoon Better is.

Deltawerk van een wagen

Dit is verder de ideale auto om met 180 km/u over de Autobahn naar Zell am See te jassen. Echter, goochel je wat met de diverse transmissie-opties en de luchtverings-standen (comfort, normaal en sport) en je pakt best scherp een haarspeld-bochtje mee. En voor zo’n Deltawerk van een wagen, blijkt het verbruik (inclusief die Nena-spurtjes) met 1 op 10 alleszins acceptabel.

Volkswagen Touareg R-Line

Deze fraaie Touareg laat zich nog het beste vergelijken met de gemiddelde filmheld, die in een steegje een gang overlaten tegenkomt en door hen wordt uitgedaagd. Wij als kijkers koesteren de comfortabele zekerheid, dat onze held ze, na eerlijke waarschuwingen, één voor één verschalkt. Die macht zouden we zelf in ons leven ook wel willen hebben. Welnu, je kunt het gewoon kopen. Voor slechts een tón.