“Maar wat doet Rutte? Hij maakt op de nucleaire top – op een vraag van een Antilliaanse journaliste naar de discussie over Zwarte Piet – de foute grap dat zijn vrienden het op de Antillen makkelijker hebben dan blanken hier als Zwarte Piet. Want zij hoeven zich niet zo moeizaam af te schminken.”
“Ik vind dat totaal niet kunnen en heb gisteren aangifte gedaan tegen Rutte. De Zwarte Piet-discussie en Wilders over de Marokkanen zijn kantelmomenten voor jongeren zoals ik. Onze ouders wilden of konden het niet zo hoog spelen, ook al omdat ze dachten terug te gaan. Maar wij zijn hier geboren en wij hebben er genoeg van. Het bagatelliseren van de emoties rond Zwarte Piet wekt bij mij enorme irritatie, omdat alledaags racisme botweg ontkend wordt.”
Antropoloog Mitchell Esajas, oprichter van New Urban Collective doet wat inmiddels iedereen doet: aangifte doen tegen politici.
“Als deze studenten iets geprobeerd zouden hebben dan hadden ze nu waarschijnlijk niet meer geleefd.”
Twee studenten wisten tot vijf meter bij Obama te komen, maar volgens het ministerie was de beveiliging optimaal.
“Ik hoop dat ze vooral kijken naar de goede dingen die ik heb gedaan en daar een voorbeeld aan nemen”
Ali B. memoreert in een interview hier vast niet Op volle toeren.
“Kinderen hoeven geen angst te hebben om uitgezet te worden.”
Mark Rutte reageert op een item in het Jeugdjournaal.
“Ik heb het allemaal al meegemaakt de afgelopen 10 jaar. Naast de vervelende momenten van bedreigingen, ook overwinningen. Je wint verkiezingen en verliest verkiezingen. Ik ben niet zo snel klein te krijgen. Ik ga met heel veel enthousiasme door. Heb er heel veel zin in. Ook dit overleven we wel.”
“Wilders zegt niks nieuws. In het pvv-partijprogramma uit 2010 wordt met warme instemming Theo van Gogh aangehaald die niet naar Marokkanen kan kijken zonder zich af te vragen wat ze hier eigenlijk te zoeken hebben. Wat lijkt er dan wel veranderd te zijn sinds vorige week? Het groeiende besef dat Wilders’ opmerkingen niet in een vacuüm zijn ontstaan. Daar gingen namelijk een monster van een gedoogconstructie en jaren van stigmatiserende praatjes aan vooraf. Die praatjes klonken niet alleen vanuit de pvv, het cda of de vvd, maar, zoals her en der al is opgemerkt, ook vanuit de pvda, die de Nederlandse taal verrijkte met ‘kutmarokkaantjes’. Vorige week klonk daarom ook de vraag of wij – links, maar heus niet politiek correct! – niet te veel meegegaan zijn in een discours dat sluipenderwijs aan de criminalisering van een hele bevolkingsgroep heeft bijgedragen. Waarom telkens Marokkanen in verband brengen met ‘kutmarokkaantjes’? werd er gevraagd. Waarom überhaupt criminele jongeren etnisch specificeren? Wie Wilders de les wil lezen moet zichzelf eerst de vraag stellen of zijn idioom niet bijdraagt aan de voortdurende stigmatisering van Marokkanen.”
Of u eens wilt ophouden met zomaar geen blad voor de mond nemen. Want dat is stigmatiserend en dan krijg je een discours dat sluipenderwijs aan de criminalisering van een hele bevolkingsgroep bijdraagt. Wat je dan wél moet zeggen als je in je huis wordt overvallen door ‘kut-marokkaantjes’ schrijft Hassan Bahara er in zijn, overigens voor andere papieren media voorbeeldige, Groene Amsterdammer-commentaar niet bij.