Mogelijk brokstukken van de vermiste Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines vlucht MH370: de Indische Oceaan lijkt er mee bezaaid. Zowel satellieten als vliegtuigen maken de laatste twee dagen voortdurend melding van ongeïdentificeerde voorwerpen in zee. Maar vooralsnog blijft het vooral bij meldingen.
De schepen die de brokstukken van dichterbij moeten gaan bekijken kunnen door het slechte weer niet bij de zoeklocatie komen of treffen eenvoudig weg niks aan omdat het debris inmiddels weer is afgedreven of gezonken.
De meest veelbelovend melding komt vandaag van een Nieuw Zeelands vliegtuig. Maar alle eerdere meldingen van mogelijk brokstukken leken evengoed veelbelovend. Uiteindelijk was het niets meer dan valse hoop.
Eerder vandaag deden maarliefst vijf verschillende vliegtuigen melding van mogelijke brokstukken. Ook van deze meldingen in nog niets geverifieerd.
Wel is inmiddels het zoekgebied aangepast. Men gaat er nu vanuit dat de 777 zo’n 700 kilometer noordelijker en noordoostelijker van Australië moet zijn gecrasht. Dit op basis van nieuwe berekeningen van de brandstof die aan boord was en de laatste satellietdata.
Inmiddels begint de kritiek toe te nemen. Zo zijn oceanografen niet onder de indruk van de inmiddels vele beelden met ‘mogelijke brokstukken’. Volgens de experts zijn het bijna allemaal golven en schuimkoppen die zijn te zien op de satellietfoto’s en leidt de voortdurende aandacht voor deze beelden de aandacht van het echte zoekwerk af.
Bovendien ligt de oceaan vol met drijvende voorwerpen: van containers en stukken touw tot complete vijvers van plastic.
Ook de suggestie dat mogelijke brokstukken die werden gezien door satellieten ‘honderden kilometers naar het zuidwesten zijn afgedreven’ wordt niet door alle experts lovend ontvangen. De objecten die werden waargenomen kunnen niet nu al zo ver in het zuidwesten zijn, en zouden juist veel meer in oostelijke richting moeten zijn afgedreven.
Eerder:
Na bijna drie weken van vermissing is er nog steeds geen enkel concreet spoor van de Malaysia Airlines Boeing 777-200ER vlucht MH370. Dinsdag moesten schepen en vliegtuigen de zoektocht in de zuidelijke Indische Oceaan staken door het extreem slechte weer. Woensdag gaat de zoektocht weer verder.
Er gloort echter nieuwe hoop nu uit Franse satellietbeelden nieuwe aanwijzingen naar voren zijn gekomen. Maarliefst 122 objecten zijn door de satelliet waargenomen in het zoekgebied in de Indische Oceaan ten zuidwesten van de Australische stad Perth.
De objecten, waarvan sommigen meer dan 20 meter lang, drijven dicht bij het gebied waar Chinese satellieten en vliegtuigen eerder ook al objecten zagen drijven.
Maar tot dusver is er nog geen enkele confirmatie dat het ook daadwerkelijk gaat om brokstukken van de vermiste Boeing 777.
Volgens de Maleisische overheid is dit de ‘best lead so far‘, maar de Australiërs waarschuwen er voor niet te hard van stapel te lopen. Er is nog altijd geen enkel object geïdentificeerd en het zoekgebied is bijzonder moeilijk te bereiken en te doorzoeken. “The crash zone is about as close to nowhere as its possible to be, but it’s closer to Australia than to anywhere else“, aldus de Australische premier Abbot.
Eerder:
Update: schokkend statement van woedende nabestaanden: “Distraught relatives of Chinese passengers attacked Malaysia for announcing the crash and loss of life without direct proof and for wasting the best chance to rescue those on board. In a statement, they said the airline, Malaysian government and its military had “continually and extremely delayed, hidden and covered the facts, and attempted to deceive the passengers’ relatives, and people all over the world”. That had not only devastated relatives but “misled, delayed the research and rescue, wasted a lot of man power, and material resources and we lost the most valuable rescue opportunity. If our 154 relatives lost their lives because of it, Malaysia Airlines, the Malaysian government, and the Malaysian military are [their] killers.” (via)
Update: officiële statements premier Maleisië: “Based on their new analysis, Inmarsat & the AAIB concluded that the last position of #MH370 was in the middle of the Indian Ocean. Using a type of analysis never before used in an investigation of this sort,they have been able to shed more light on MH370’s flight path. With deep sadness and regret I must inform you that, according to this new data, flight #MH370 ended in the southern Indian Ocean. We will be holding a press conference tomorrow with further details.“
Update: uit nieuwe satelietdata blijkt met grote zekerheid dat vlucht MH370 een zuidelijk route richting de Indische Oceaan heeft gevlogen en daar ook is gecrasht.
Er is overig nog altijd geen enkele zekerheid over mogelijke brokstukken. De conclusie van een crash in de Indische Oceaan wordt getrokken op basis van nieuwe satelietgegevens alleen.
Update: mededeling van Malaysia Airlines: “We deeply regret that we have to assume beyond any reasonable doubt that MH370 has been lost and that none of those on board have survived..we must now accept all evidence suggests the plane went down in the Southern Indian Ocean.”
Update: het lijkt er op dat er sprake is van een grote doorbraak. Enkele familieleden van Chinese passagiers hebben zojuist tickets aangeboden gekregen naar Australië.
De premier van Maleisië heeft een ingelaste persconferentie aangekondigd. Deze gaat om 15:00 uur Nederlandse tijd van start.
Update: ook Australië meldt objecten op zee te hebben gezien. Het zou gaan om een rond groen grijs object en een langwerpig oranje object. Een Australisch schip koerst naar het gebied waar de objecten zijn waargenomen.
De Australische premier liet eerder weten dat het schip ‘over enkele uren’ in de buurt kan zijn maar bij een laatste mededeling was het nog ‘onduidelijk’ hoe lang het zou gaan duren.
Eerder:
In de zestiende dag van de zoektocht naar de verdwenen Boeing 777-200ER Malaysia Airlines vlucht MH370 lijkt er eindelijk hoop te gloren. Na het zien van mogelijk brokstukken op Chinese radarbeelden, hebben ook Franse satelieten mogelijke brokstukken gezien.
Dit echter in een gebied dat 850 kilometer ten noorden van het huidige zoekgebied in de Indische Oceaan ligt. Vooralsnog is men niet van plan ook in het noorden te gaan zoeken maar worden de Franse satelietbeelden eerst grondig bekeken.
Een Chinees vliegtuig heeft inmiddels objecten in het water gesignaleerd. Het zou gaan om twee relatief grote objecten en een aantal kleinere witte objecten. Australië laat weten dat schepen vandaag nog op zoek gaan naar deze objecten.
Het gebied waar Chinese piloten objecten zagen drijven ligt in het gebied waar ook de Chinese sateliet de mogelijke brokstukken waarnam.
Eerder:
Update: India heeft inmiddels bevestigd dat MH370 niet op de Indiase radar is gezien. Ook andere landen van de zogenaamde ‘noordelijke route’ hebben geen enkele aanwijzing dat de 777 in hun luchtruim vloog. Hiermee wordt het steeds waarschijnlijker dat een zuidelijke route richting de Indische Oceaan is gevolgd.
Update: de transcriptie van de radiogesprekken tussen de cockpit van vlucht MH370 en de verkeersleiding zijn vrijgegeven. Er staan geen eigenaardigheden of bijzonderheden in die zouden duiden op problemen met het toestel of een kaping.
Update: China heeft satellietbeelden ontvangen die mogelijk wrakstukken tonen van de vermiste Maleisische Boeing 777. Dit zei de Maleisische minister van Transport, Hishammuddin Tun Hussein, zaterdag op een persconferentie in Kuala Lumpur.
Het gaat mogelijk om een object van circa 22 bij 13 meter dat drijft op de zuidelijke Indische Oceaan. Het zou circa 120 kilometer verwijderd zijn van het gebied waar eerder een wrakstuk werd vermoed op basis van satellietbeelden. (Anp)
Eerder:
Dag 13, alweer twee weken wordt de Malaysia Airlines Boeing 777-200ER van vlucht MH370 vermist. En ook vrijdag nog geen enkel spoor. Ook niet van de mogelijke brokstukken in de Indische Oceaan die eerder werden gezien door een radar van een vliegtuig.
Groot Britannië heeft inmiddels een speciaal schip van de marine naar het gebied gestuurd, maar het zal zeker een week duren voordat het schip het zoekgebied heeft bereikt. Het schip is speciaal ontworpen voor diepzee-onderzoek.
China, Japan en de V.S. zoeken inmiddels mee in de Indische Oceaan, met zowel boten als vliegtuigen.
Ook wordt nog steeds in andere gebieden gezocht, zowel op land als op zee.
Maar het gebied in de Indische Oceaan waar wordt gezocht, relatief dicht bij de Zuidpool, is een van de moeilijkste zeegebieden op aarde om te zoeken. De weersomstandigheden zijn er extreem, het water is er soms vier kilometer diep. De brokstukken kunnen inmiddels honderden kilometers zijn afgedreven van de originele vindplek.
Experts hebben inmiddels laten weten dat ze twijfelen aan de interpretatie van de satelietbeelden. Ze noemen het nogal twijfelachtig dat het inderdaad brokstukken zijn en vinden dat zoiets niet is af te leiden aan de hand van de getoonde satelietbeelden.
Het enige echte nieuws vrijdag is de melding dat er ‘gevaarlijke stoffen’ als bagage aan boord waren. Het zou gaan om batterijen. Deze worden als ‘gevaarlijke stoffen’ gecategoriseerd omdat de inhoud van de batterijen op grote hoogte instabiel kan worden en daardoor brandgevaarlijk.
Of de batterijen een mogelijke oorzaak van een eventuele brand aan boord zouden kunnen zijn, is onderwerp van discussie. De batterijen verschillen weinig met het soort dat ook in mobiele telefoons of andere draagbare electronica zit, en het ligt dus niet voor de hand dat ze een groot risico vormden. Maar ze worden daarentegen niet voor niets als ‘gevaarlijke stoffen’ geclassificeerd.
De lading batterijen is in ieder geval een extra argument in de veel discussies en theorieën die momenteel de ronde doen.
Voor altijd vermist
Over theorieën gesproken: een theorie die steeds vaker klinkt is dat het vliegtuig, en de mensen aan boord, misschien wel nooit wordt gevonden. Het is een ondraaglijk idee dat we wellicht nooit te weten zullen komen wat er is gebeurd met vlucht MH370, maar na bijna twee weken van intensief zoeken zonder ook maar het minste spoor, moet er wel degelijk rekening worden gehouden met deze gruwelijke conclusie.
Eerder:
Radars van zoekende vliegtuigen hebben in het zuiden van de Indische Oceaan twee grote voorwerpen op het water gespot. Het zou om brokstukken van de vermiste Malaysia Airlines Boeing 777-200 ER vlucht #mh370 kunnen gaan.
Schepen en helikopters van de Maleisische marine zijn inmiddels op weg naar het gebied. Het grootste object is ongeveer 24 meter lang.
Het gaat nog wel even duren voordat de brokstukken kunnen worden geïdentificeerd. Het is een flink stuk varen en het weer is erg slecht.
Maar de Maleisische overheid benadrukt dat dit absoluut geen garantie is dat het ook brokstukken van het vliegtuig zijn. Het kunnen evengoed brokstukken van een schip zijn.
De mogelijke brokstukken werden gespot door een sateliet. Een Amerikaans vliegtuig heeft de brokstukken vervolgens met radar kunnen waarnemen.
In het gebied waar de mogelijke brokstukken zich bevinden is normaal geen scheepvaartverkeer, viegen geen vliegtuigen en zijn ook geen eilanden.
Het gebied waarin de mogelijke brokstukken zich bevinden is echter berucht vanwege het aanzuigen vasthouden van afval en brokstukken van schepen. Dit komt doordat er nauwelijks een stroming of waterbeweging aanwezig is.
Het gebied staat bekend als ‘grey area‘ van de Indische Oceaan en wordt ook wel ‘garbage trap‘ genoemd.
Eerder:
Update: enigszins schokkend: volgens de Maleisische minister van defensie is het niet zo dat MH370 na het laatste transpondercontact een route heeft gevolgd via bestaande waypoints voor de burgerluchtvaart (waypoints Igari, Vampi, Gival and Igrex). Dit betekent dat de bestaande theorie waarin de kist bewust door een piloot een andere, voorgeprogrammeerde, route heeft gevlogen een stuk minder aannemelijk is geworden.
Update: volgens nog onbevestigde berichten zouden de gewiste bestanden op de flight simulator van de gezagvoerder een aantal kleine vliegvelden met landingsbanen bevatten. De berichten zijn afkomstig van Maleisische media (en niet perse betrouwbaar). Citaat:
“The Berita Harian Malay language paper quoted unnamed sources close to the investigation as saying that the airport runways were Male International Airport in the Maldives, Diego Garcia and three runways in India and Sri Lanka.”
Woensdag 19 maart:
Dag 11, en net als de andere dagen nog geen enkel spoor van de vermiste Malaysia Airlines Boeing 777-200ER vlucht MH370. Een kort overzicht van de ontwikkelingen op woensdag:
– dat het vliegtuig laag boven de Malediven zou hebben gevlogen wordt ontkend.
– familieleden en geliefden van de passagiers worden wanhopiger en bozer en bestormden een persconferentie.
– dat de westelijke route al voor het laatste radiocontact in de boordcomputer zou zijn ingevoerd wordt ontkend.
– dat er vooral wordt gezocht in de mogelijk zuidelijk route (Indische Oceaan) wordt ontkend.
– op de flight simulator van de gezagvoerder zijn bestanden gewist. Er wordt geprobeerd deze terug te halen.
Hieronder de uitgebreide versie:
Some 20 family members of the missing Chinese passengers on board #MH370 stormed into the media conference room in KL pic.twitter.com/FkQtG3PXJM
— ST Foreign Desk (@STForeignDesk) March 19, 2014
Familieleden, vrienden en geliefden van de vermiste passagiers zijn inmiddels aan het eind van hun latijn. Eerder dreigden ze al in hongerstaking te gaan als er niet snel meer duidelijkheid komt, woensdag deden ze een poging een persconferentie van Malaysia Airlines in Kuala Lumpur te bestormen.
“We can’t stand it anymore“, schreeuwde een wanhopige geliefde van een vermiste passagier. Iemand anders droeg een spandoek met: “Give us back our families“.
De politie moest er aan pas komen om de woedende groep mensen in bedwang te houden. Vreemd genoeg wordt ook in de internationale pers vermeld dat ‘de politie probeert te voorkomen dat familieleden met de pers praten’.
Als reactie op de aanhoudende protesten van familieleden en geliefden heeft Malaysia Airlines in ieder geval beloofd vaker updates te geven over de stand van zaken.
Niet dat de stand van zaken ook maar enige hoop biedt. Vooralsnog blijft het bij kleine mededelingen, zoals de, zoveelste, ontkenning van de Maleisische autoriteiten over een mogelijke aanwijzing. Dit keer wordt ontkend dat de 777 laag over de Malediven zou zijn gevlogen, zoals ooggetuigen eerder hebben gemeld.
Verder werd woensdag duidelijk dat men nog altijd bezig is met onderzoek van de in beslag genomen flight simulator die bij de gezagvoerder thuis stond. In februari zouden er files zijn verwijderd. Men probeert die nu terug te halen. Daarbij wordt overigens duidelijk gemaakt dat men niet specifiek denkt iets bijzonders te vinden.
Het totale zoekgebied in inmiddels net zo groot als de complete oppervlakte van de Verenigde Staten. In de internationale pers werd melding gemaakt dat men zich vooral richt op de mogelijk zuidelijke route (in de Indische Oceaan ten westen van Australië). Dit wordt echter ontkend door Maleisië. Volgens de Maleisische minister van transport zijn “alle zoekgebieden even belangrijk, alleen is de zuidelijke route een stuk uitdagender om te onderzoeken”.
En aangezien Maleisië toch aan het ontkennen was, werd ook maar gelijk het bericht ontkend dat de westelijke route die de 777 nam al in het Flight Management System was ingevoerd vóórdat de co-piloot het laatste radiocontact met de luchtverkeersleiding had. Helaas werd ook deze keer niets uitgelegd. De Maleisiërs houden het graag bij: “Dat is niet juist”, zonder verdere uitleg. Wat het er voor zowel de wanhopige familieden als de internationale pers niet bepaald makkelijker op maakt.
Eerder:
Update: CNN meldt op basis van anonieme bronnen dat het doorzoeken van de flight simulators en laptops van zowel gezagvoerder als co-piloot niets verdachts heeft opgeleverd.
Update: handig artikel van AP. Waarom transponders überhaupt kunnen worden uitgezet.
Update: merkwaardig verhaal op een nieuwswebsite van de Malediven. Bewoners van het paradijselijke eilandenrijk zouden ‘een witte jumbo jet’ zeer laag hebben zien overvliegen. Het tijdstip van de waarneming klopt in elk geval: vlucht MH370 had op dat tijdstip in de buurt van de Malediven kunnen vliegen en er waren op dat moment geen andere vliegtuigen in de buurt.
Eerder:
Update: Thailand heeft toch en signaal van een onbekend vliegtuig op de rader opgevangen kort nadat het toestel van Malaysia Airlines was verdwenen. Dat zei een woordvoerder van de Thaise luchtmacht dinsdag tegen nieuwszender CNN.
Het onbekende vliegtuig vloog in tegenovergestelde richting van de route die vlucht MH370 van Malaysia Airlines moest vliegen. Het toestel zou dan een scherpe bocht naar het westen hebben moeten maken. Tussen de verdwijning van vlucht MH370 en het onbekende signaal zaten 6 minuten.
Deze Thaise radarwaarneming bevestigt wat eerder al te zien was op de radar van Maleisië: dat het vliegtuig een scherpe draai maakte en aan een tegengestelde route begon.
Eerder:
Aangezien geen enkel land dat zich in de mogelijke route van de 777 bevond iets heeft waargenomen op de (militaire) radar, wordt er gespeculeerd dat het vliegtuig dus onder de radar heeft gevlogen.
Keith Hayward, hoofd van de Britse Royal Aeronautical Society laat daarover het volgende weten aan de Wall Street Journal: “You’d have to fly well below 100 meters, and the 777 is not designed to fly that low. You would exceed the aircraft’s stress levels.”
Dit betekent echter niet automatisch dat het vliegtuig niet in de buurt van Thailand, China, Pakistan, Maleisië, India of Kazachstan is geweest. Het kan namelijk ook betekenen dat de militaire radar van die landen minder goed functioneert dan de overheden van die landen graag toegeven.
Het probleem is nu vooral dat de betreffende landen weinig zin hebben gedetailleerde informatie over hun radarsytemen vrij te geven. Dit is verband met de nationale veiligheid.
Dit is één van de vele diplomatieke en politieke problemen en hoe langer de zoektocht duurt hoe groter die problemen worden.
Ondertussen heeft iemand een verbluffende theorie bedacht om te verklaren hoe de 777 ongezien het luchtruim van landen in heeft kunnen vliegen: de 777 vloog al die tijd in de schaduw van een andere, reguliere lijnvlucht.
Meer al dan niet wilde theorieën zijn te vinden via een handige lijst op de site van de Britse krant The Independent.
Update: kerosine voor complottheorieën. De Maleisische oppositieleider Anwar, waar de gezagvoerder van vlucht MH370 een aanhnger van zou zijn, komt met een fascinerend statement. Gezagvoerder Zaharie Ahmad is ‘related to his sons’-in law‘ (schoonzoons).
Anwar zou de gezagvoerder ook meerdere malen hebben ontmoet maar is verder niet persoonlijk bevriend met Ahmad.
Dag 10 (of 11, afhankelijk van de time zone) en nog altijd geen enkel spoor van de vermiste Malaysia Airlines Boeing 777-200 ER van vlucht MH370. Een korte samenvatting van nieuwe feiten:
Zoals eerder al werd vermoed, en nu is bevestigd, is de nieuwe route die de 777 nam vooraf ingeprogrammeerd in het Flight Management System in de cockpit. Dit is nu ook bevestigd door de Maleisische autoriteten. Hierdoor wordt het zo goed als zeker dat een van de piloten of ander deskundig personeel betrokken is bij de verdwijning.
Van de Chinese passagiers aan boord lijkt in elk geval niemand betrokken. De Chinese overheid heeft alle passagiers grondig gescreend maar geen van de passagiers lijkt banden te hebben met een terroristische organisatie.
Boze Chinezen
Nu we het toch over de Chinezen hebben: die beginnen met de dag chagrijniger te worden over het gebrek aan leiderschap, expertise, organisatie en vooral aanwijzingen van de Maleisische autoriteiten. Chinese (staats)media zijn inmiddels een offensief gestart om de Maleisische autoriteiten zoveel mogelijk te bashen.
Hongerstaking
En het zijn niet alleen de Chinese media die steeds bozer worden. Sommige familieleden en geliefden van de vermiste passagiers dreigen, na meer dan tien dagen in gruwelijke onzekerheid verkeren, met een hongerstaking als er niet snel meer duidelijkheid over het lot van hun vermiste familieleden komt.
Eerder waren ook de Amerikanen al chagrijnig omdat Maleisië hulp van de FBI en andere Amerikaanse overheidsorganisaties zou hebben afgeslagen. De Maleisische autoriteiten ontkennen dit. In de persconferentie van dinsdag beweerden de Maleisiërs stellig dat FBI en Interpol vanaf de eerste dag bij de zoektocht zijn betrokken.
Zoekgebied Australië
Australië heeft het zoekgebied in de Indische Oceaan vooralsnog verkleind. Niet omdat ze specifieke aanwijzingen hebben maar omdat de zoekmiddelen beperkt zijn en miljoenen vierkante kilometers aan oceaan simpelweg niet zomaar zijn te doorzoeken.
Er wordt nu gezocht in een oceaangebied ten westen van Perth, nog altijd een gebied met de oppervlakte van Spanje en Portugal samen.
Mobiele telefoons passagiers
En dan is er nog technisch nieuws: veel mensen hebben geopperd dat gekeken moet worden naar de gegevens van de mobiele telefoons van de passagiers aan boord. Daar wordt inmiddels naar gekeken maar vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat iemand aan boord zijn mobieltje heeft gebruikt.
Technische experts met verstand van mobiele telefonie hebben eerder al laten weten dat het niet waarschijnlijk is dat een mobiele telefoon van grote hoogte een zendmast kan aanstralen. De suggestie om in de landen van de mogelijk afgelegde noordelijke route de gegevens van zendmasten te peilen lijkt daarmee niet erg nuttig te zijn.
Then again: alle beetjes helpen.
30 minuten
Tot slot nog een interessant detail over die mogelijk afgelegde route. Bekend was al dat de 777 tot zeven uur na take off werd gepingd door satelieten. Men heeft nu berekend hoeveel brandstof de 777 exact aan boord had en hoelang de kist na die laatste satelietping nog heeft kunnen doorvliegen: maarliefst 30 minuten.
Eerder:
Update: interessante analyse van Reuters over de problematische wijze waarop de Maleisische autoriteiten met het Grote Mysterie omgaan.
Update: De Maleisische minister van transport tweet een gedetailleerde kaart van het zuidelijke zoekgebied. Of u even meezoekt…
Attached is a map showing in more detail the southern corridor of the search for #MH370 pic.twitter.com/qcO0ZAUGzv
— H2O Comms (@H2OComms) March 17, 2014
Update: De Taliban in Pakistan zegt niets te weten over de vermiste Boeing 777. “We wish we had an opportunity to hijack such a plane“, liet een Pakistaanse Taliban-leider aan persbureau Reuters weten.
Update: de FBI en Interpol zijn al sinds de eerste dag van de vermissing bij het onderzoek naar vlucht MH370 betrokken.
Update: volgens nog onbevestigde berichten zou ook een steward een flight simulator thuis hebben staan. De politie heeft deze simulator in beslag genomen.
Update: het totale zoekgebied beslaat nu meer dan twee miljoen vierkante kilometer.
Update: interessante opinie van ervaren piloot over de mogelijkheid dat er toch geen opzet in het spel is.
Er is nog altijd geen enkel spoor van de Malaysia Airlines vlucht mh370 Boeing 777.
Voor de verandering hebben Maleisische autoriteiten weer eens een eerdere voor zeker gehouden aanwijzing ingetrokken. Gingen de Maleisische autoriteiten er zondag nog vanuit dat het laatste radiocontact met de luchtverkeersleiding plaatsvond nadat de communicatiesystemen waren uitgezet, nu wordt daar toch weer aan getwijfeld. Nieuwe aanwijzingen zouden suggereren dat het laatste radiocontact twee minuten vóórdat de transponder werd uitgezet plaatsvond.
De laatste woorden die via de radio werden gesproken zijn hoogstwaarschijnlijk afkomstig van de co-piloot, aldus Maleisische onderzoekers.
Het lijkt er inmiddels ook niet meer op dat de Boeing 777 van Malaysia Airlines vlucht MH370 een noordelijke route over Pakistan richting Kazachstan heeft gevlogen. Zondag liet Pakistan al weten niets op de radar te hebben gezien. Maandag lieten ook de luchtvaartautoriteiten van Kazachstan weten dat geen enkel ongeïdentificeerd vliegtuig het luchtruim was binnengedrongen.
Daarmee wordt het steeds waarschijnlijker dat de 777 inderdaad een zuidelijke route richting de Indische Oceaan heeft afgelegd. Al blijft er natuurlijk altijd een kans dat de 777 ongezien het luchtruim van Pakistan en Kazachstan is binnengevlogen, maar die kans is erg klein.
Bovendien zou het toestel dan door het Chinese luchtruim zijn gevlogen. In elk geval de Chinezen zelf gaan er vanuit dat zoiets beslist onmogelijk is.
Dit doet echter denken aan Mathias Rust die in de jaren tachtig met zijn Cessna zonder te worden opgemerkt het luchtruim van de Sovjet Unie binnenvloog en doodleuk op het Rode Plein landde. Ook van de Sovjet Unie werd in die tijd gedacht dat nog geen vlieg ongevraagd het luchtruim zou kunnen binnendringen.
Ook blijft het natuurlijk de vraag hoe het dan kan dat een Boeing 777, waarvan de transponder lijkt weg te vallen, maarliefst zeven hele uren onopgemerkt in het luchtruim kan blijven. Het pleit in elk geval niet voor de luchtverdediging van de landen in het gebied waar de 777 zich bevond. Wat de afloop van dit mysterie ook mag worden, er zullen de nodige harde woorden vallen bij hooggeplaatsten van leger, luchtmacht en marine van desbetreffende gebieden.
De Maleisische krant New Straits Times citeerde maandag ‘anonieme bronnen’ die beweren dat de 777 onder de 5000 voet (1,5 kilometer) hoogte heeft gevlogen en zelfs de contouren van het terrein moet hebben gevolgd om onder de radar te kunnen blijven.
Dit zou echter wel betekenen dat het toestel veel meer kerosine heeft verbruikt, waardoor de mogelijk afgelegde route een heel stuk korter is geworden.
Met de aanwijzingen die nu bekend zijn ligt de focus van het onderzoek op de piloten. De Maleisische politie heeft nog geen resultaten van de huiszoeking van beide piloten vrijgegeven maar duidelijk is dat de flight simulator, die in het huis van de gezagvoerder stond, nog altijd wordt onderzocht.
China begint intussen behoorlijk chagrijnig te worden van het Maleisische getreuzel en heeft de Maleisische autoriteiten opgedragen eindelijk eens op te schieten met de zoektocht en een en ander flink op te schalen.
Als goede extra hulp hebben zich inmiddels de nodige FBI-agenten en andere Amerikaanse specialisten aangemeld, maar de Maleisische autoriteiten wijzen hulp van de V.S. vooralsnog rigoureus van de hand. Schrijft althans de New York Times. Maar dit wordt, heel verrassend, ontkend door Maleisië.
Wel doen inmiddels ook de Fransen mee aan de zoektocht op zee. En sinds de verdwijning van Air France vlucht 447 hebben de Fransen ervaring met vliegtuigen die voor langere tijd vermist zijn en het opsporen daarvan.
Australië meldde maandag dat het een zoektocht start in het zuidelijke gedeelte van de Indische Oceaan.
Eerder:
Update: Pakistan heeft inmiddels laten weten dat het nooit een vliegtuig op de radar heeft gezien. Hadden ze dat wel dan hadden ze er zeker straaljagers op afgestuurd.
Update: het laatste radiocontact met vlucht MH370 vond plaats nadat transponder en ACARS waren uitgezet. Het ACARS-systeem kan alleen worden uitgeschakeld na een serie handelingen die alleen piloten kennen. Hierdoor is het zo goed als zeker dat er opzet in het spel is.
Gezagvoerder en co-piloot waren toevallig bij elkaar ingeroosterd. Er is nooit een verzoek gedaan om met elkaar te vliegen. De kans dat zowel gezagvoerder als co-piloot zijn betrokken bij een vorm van kaping is dus klein.
Update: interessante analyse van Reuters. Luchtverdediging en radarbescherming kennelijk zo lek als een mandje.
“Several nations will be embarrassed by how easy it is to trespass their airspace“.
“India operates its military radar only on as needed basis“.
Update: handige infographic via Washington Post.
Update: interessante en uitgebreide Q & A via New York Times.
Plek waar de brokstukken zouden zijn gevonden.
Update: er zijn mogelijk brokstukken en drijvende koffers gevonden in de Straat van Malakka. Een Griekse olietanker is onderweg naar het gebied. (Foto.)
Nieuwe freaky aanwijzingen in wat nu al het bizarste verhaal uit de luchtvaartgeschiedenis is. Volgens onbevestigde berichten draaide het vliegtuig niet zomaar weg van de geplande koers, maar was deze afwijkende koers al vooraf in de computer geprogrammeerd.
Ook zijn er aanwijzingen dat het vliegtuig bewust de radars heeft ontweken en daarvoor speciale maoeuvres heeft uitgevoerd.
Dit duidt er op dat iemand met veel verstand van zaken en vliegervaring zich met vlucht MH370 heeft bemoeid. Dit kan bijna niet anders dan één van de piloten of beide piloten zijn, tenzij een of meerdere piloten zich onder de passagiers bevonden.
Inmiddels heeft de Maleisische politie de huizen van beide piloten grondig onderzocht. Bij de gezagvoerder thuis stond een flight simulator. Deze is in beslag genomen, samen met twee laptops waarop gegevens zouden staan die afkomstig zijn van de flight simulator.
Het laatste signaal van de Boeing 777, zoals dat werd opgepik door satelieten, werd zeven uur na take off ontvangen. Intrigerend genoeg kan dit signaal ook zijn verstuurd terwijl het vlieguig al aan de grond stond. “Zolang het toestel maar voldoende ‘electrical power’ heeft”, aldus Azharuddin Abdul Rahman, de baas van de Maleisische commerciële luchtvaartautoriteiten.
Onduidelijk is of dit een suggestie is dat het toestel ergens is geland of dat het laatste signaal kan zijn verzonden terwijl de 777 op de bodem van een oceaan lag.
De mogelijkheid dát het toestel ergens is geland lijkt steeds groter te worden. Volgens deze kaart zijn er in het gebied binnen het bereik van vlucht MH370 minstens 634 locaties waar voldoende landingsbaan aanwezig is om een 777 te kunnen laten landen.
En dat is geeneens het complete gebied. Als alle nieuwe berekeningen worden meegenomen kan de 777, met de hoeveelheid brandstof en de wind van dat moment, nog een stuk verder zijn gevlogen. Met dus nog meer mogelijke landingsplekken.
De Britse tabloid Daily Mail doet nog een schepje bovenop de suggestie dat het toestel bewust is gekaapt en de passagiers zijn ontvoerd: de gezagvoerder blijkt namelijk fanatiek aanhanger te zijn van een Maleisisch politicus, een oppositieleider die enkele uren voordat de gezagvoerder met vlucht MH370 vertrok, door een rechter werd veroordeeld tot 5 jaar cel.
Volgens Daily Mail heeft de gezagvoerder deze rechtszaak bijgewoond.
De tabloid wekt openlijk de suggestie dat de ‘kaping’ een ‘act of piracy‘ was en dat FBI-onderzoekers uitgaan van een scenario waarin de passagiers ergens worden vastgehouden.
Inmiddels zoeken nu 25 landen naar de vermiste 777 en wordt er ook intensief op land gezocht. In alle mogelijke landen waar de 777 kan zijn geland of gecrasht bevinden zich in elk geval veel onbegaanbare en onherbergzaame gebieden.
Behalve over de piloten wordt nu ook geprobeerd informatie te achterhalen van passagiers. Volgens de New York Times was één van de passagiers een luchtvaartingenieur.
Zelfs naar de beschikbare informatie over ingecheckte bagage is inmiddels gekeken maar er lijkt geen bijzondere bagage aan boord te zijn.
Van de twee mogelijke routes die de 777 heeft genomen (een noordelijke richting Kazachstan en een zuidelijke richting de Indische oceaan) wordt de laatste het meest waarschijnlijk geacht. Een noordelijke route zou over landen als Thailand, Pakistan en zelfs Amerikaanse radargebieden hebben gevoerd. Het is haast onmogelijk dat geen enkele radar dat niet zou hebben opgemerkt.
Er zijn duidelijk spannende scenario’s voldoende, maar nog altijd geen enkel hard bewijs voor wat dan ook. Het voortdurende gebrek aan duidelijkheid en de belabberde communicatie begint zich langzamerhand op te breken, vooral bij de naasten van de passagiers.
Boze familieleden probeerden in Peking een medewerker van Malaysia Airlines te slaan. Andere familieleden en vrienden gaven aan “alle vertrouwen in Malaysia Airlines te hebben verloren”.
“A liar can lie once, twice or three times, but what’s the point (to) keep lying? What we ask for is the truth. Don’t hide things from us“, zo liet een van de wanhopige familieleden weten aan Malaysia Airlines.
Ook de Maleisische overheid komt steeds meer onder vuur te liggen. Deskundigen van de V.S. laten zich inmiddels openlijk kritisch over de Maleisische overheden uit en China heeft nu officieel meer informatie geëist.
Eerder:
Update: CNN heeft foto’s en gegevens van de passagiers online gezet.
Na een week zoeken is er nog altijd geen enkel spoor van de Malaysia Airlines Boeing 777 vlucht MH370. Wel is inmiddels zeker dat er sprake is van opzet toen het van de vluchtleidingradar verdween.
Uit nieuwe aanwijzingen van satelieten blijkt dat het vliegtuig maarliefst zeven uur na opstijgen nog in de lucht was. Dat is langer dan de officiële geplande vluchtduur naar China.
Uitgaande van de informatie die satelieten tijdens de laatste uren van vlucht MH370 oppikten, gaan de inmiddels 14 samenwerkende landen die deelnemen aan de zoektocht nu uit van twee mogelijke routes: een noordelijke route in de richting van Kazachstan en een zuidelijke route in de richting van Indonesië en daarna richting de Indische oceaan.
Aanwijzingen van een mogelijke kaping waren er al eerder, maar een scenario waarin sprake is van menselijke opzet is nu officieel bevestigd door de Maleisische autoriteiten. Dat is veelzeggend want de Maleisische autoriteiten blonken de afgelopen week niet uit in communicatie en ondubbelzinnige berichtgeving.
Update: de Maleisische autoriteiten willen expliciet nog niet spreken van een ‘kaping’, alleen van opzettelijke handelingen die het vliegtuig van koers deden veranderen.
De reden voor een scenario met kaping is niet alleen de afwijkende route of het plotselinge offline gaan van de transponder. Uit de nieuwe satelietgegevens blijkt dat ook de Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS) zijn uitgezet bij het naderen van de Maleisisch kust. Dat kan alleen bewust zijn gedaan.
Verder blijkt dat het toestel plotseling naar een extreme hoogte van 45.000 voet (bijna 14 kilometer, hoger dan het plafond waar het toestel op is gebouwd) klom en daarna weer daalde naar 23.000 voet (7 kilometer) om vervolgens weer te stijgen.
De focus ligt nu op een zoekgebied in de Golf van Bengalen, ten zuiden van India.
De autoriteiten gaan er nog steeds van uit dat het toestel in zee is gecrasht, maar voor de achtergebleven familieleden en vrienden biedt een kapingscenario hoop. Wellicht is het toestel toch ergens op een eiland veilig geland.
Geland of niet, over de daders en motieven van eventuele kapers tast iedereen nog in het duister. De huizen van zowel de gezagvoerder als de co-piloot zijn inmiddels door de politie doorzocht op zoek naar nieuwe informatie. Het is nog niet bekend of, en zo ja wat, deze huiszoeking heeft opgeleverd.
Eerder:
De V.S. gaan zich nu ook bemoeien met de zoektocht naar de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines. De 7th fleet stuurt een destroyer naar de Indische oceaan. Hiermee is het zoekgebied absurd groot geworden. Ruim geschat is nu een kwart van de wereldbol officieel vlucht-MH370 zoekgebied geworden.
De reden voor een nieuwe zoektocht in de Indische oceaan zijn aanwijzingen dat de 777 uren na het stoppen van de transponder op een radar is gesignaleerd, aan de westelijke kant van Maleisië.
Ondanks het feit dat Maleisische autoriteiten zoals gewoonlijk niets kunnen of willen bevestigen, wordt een scenario waarin de 777 na te zijn omgekeerd, bij het laatste transpondercontact, en uren lang naar het Westen is gevlogen voor mogelijk gehouden.
Gezien de hoeveelheid brandstof en de afstand die een 777 kan afleggen, afhankelijk van de wind, kan de 777 India, Australië en zelfs het Arabisch schiereiland hebben bereikt.
Als het inderdaad zo is dat de 777 nog uren naar het westen heeft gevlogen, moet de kist onder de radar hebben gevlogen. Bovendien zijn er nu aanwijzingen dat het vliegtuig exact volgens een officiële route naar het westen is gevlogen, via de verschillende bakens voor commercieel vliegverkeer.
Dit zou een aanwijzing kunnen zijn voor een kaping door mensen die voldoende verstand van vliegen hebben en weten wat ze doen.
Tegelijkertijd dient zich dan de vraag aan waarom geen enkele militaire radar de 777 heeft opgemerkt. De route naar het westen gaat hoe dan ook over het vaste land van Maleisië. In elk geval radarstations aan de kust hadden dat moeten opmerken.
Het is onwaarschijnlijk dat de luchtverdediging van Maleisië zo slecht is dat een 777, zonder transponder dus ongeïdentificeerd, ongezien het luchtruim in en weer uit kan vliegen.
Mathias Rust lukte het in de jaren ’80 vorige eeuw met een Cessna het voor ondoordringbaar gehouden Russische luchtruim binnen te vliegen en doodleuk op het Rode Plein te landen. Maar een kleine Cessna is heel wat anders dan een reusachtige 777 waarvan ook nog eens al lang bekend is dat het contact verloren is gegaan.
Een andere nieuwe aanwijzing komt van Chinese wetenschappers. Zij zeggen ongeveer anderhalf uur na het laatste contact met vlucht MH370 een ‘zeebeving’ te hebben geregistreerd in seismologische meetcentra. Het epicentrum van deze ‘beving’ lag ongeveer 116 kilometer ten noord-oosten van het punt waar de 777 voor het laatst contact had met de grond.
Aangezien deze ‘beving’ plaats vond in een ‘niet-seismisch gebeid’ zou dit kunnen wijzen op het moment dat de 777 crashte.
Het mysterie wordt in elk geval met de dag groter en vlucht MH370 is nu officieel de langst vermiste vlucht ooit.
Eerder:
Update: ‘In theorie is het mogelijk dat het toestel nog bestaat, maar dat moet dan wel heel erg goed zijn voorbereid door een kaper’, aldus Joris Melkert van de afdeling Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit in Delft.
Update: tijdens een persconferentie hebben de Maleisische autoriteiten laten weten dat ook de nieuwe data over vlucht MH370 niet kloppen. Zo zou het niet zo zijn dat de kist nog vier uur lang heeft gevlogen na het verbeken van het contact.
Verder werd de persconferentie vooral gebruikt om de wereld te vertellen dat de Maliesische autoritieten fantastisch werk doen en dat de voortdurende stroom van conflicterende informatie écht niet aan de Maleische autoriteiten ligt.
In dat licht bezien is het op z’n zachtst gezegd ironisch dat die fantastisch werkende Maleisische autoriteiten na vijf dagen nog geen enkel spoor van de vermiste Boeing 777 hebben gevonden.
Update: het vliegtuig is mogelijk naar de Andamanse Zee gevlogen. Schepen in de buurt zijn gevraagd uit te kijken naar brokstukken.
Update: De vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines lijkt over Maleisië naar het westen te zijn gevlogen nadat het toestel vermist was geraakt. Anonieme bronnen met kennis van het onderzoek hebben dat donderdag tegen persbureau Bloomberg gezegd.
Volgens de Amerikaanse onderzoekers hebben radarsystemen op de grond de Boeing nog opgepikt nadat de transponder, waarmee het toestel getraceerd kan worden, was gestopt met het uitzenden van signalen. Het toestel zou, zoals de Maleisische autoriteiten eerder suggereerden, van zijn koers richting Peking in het noordoosten zijn afgeweken.
In plaats daarvan zou het ver naar het westen zijn gevlogen, over Maleisië. Volgens de anonieme bronnen van Bloomberg bleef het toestel die koers aanhouden, in ieder geval tot het moment dat het buiten bereik raakte van de Maleisische radar.
De ‘brokstukken’ die werden gesignaleerd door Chinese satelieten zijn hoogstwaarschijnlijk niet van vlucht MH370. Chinese media gaven eerder foto’s vrij waarop de brokstukken te zien zouden zijn. De beelden zijn overigens al van zondag, wat wel aangeeft hoe gemakkelijk de communicatie verloopt.
Maar zowel Chinese als Vietnamese vliegtuigen hebben geen broktukken aangetroffen. Chinese autoriteiten gaan er vooralsnog vanuit dat de beelden niets met vlucht MH370 hebben te maken.
Ondertussen is nog meer informatie naar buiten gekomen waarmee het mysterie groter wordt: uit telemetrische gegevens van de vliegtuigmotoren, gegevens die automatisch zijn verstuurd naar motorenfabrikant Rolls-Royce, blijkt namelijk dat de motoren maarliefst vier hele uren nadat het transpondercontact verloren ging hebben gedraaid.
Dit kan er op wijzen dat het vliegtuig nog vier uur heeft doorgevlogen nadat het contact verloren ging. Als dat het geval is, was vlucht MH370 uiteindelijk duizenden kilomters verwijderd van de plek waar nu wordt gezocht.
Eerder:
Update: het laatste, geconfirmeerde, bericht dat de luchtverkeersleiding van de piloten ontving was: ‘All right, roger that’.
Meer dan vier dagen is de Boeing 777 van vlucht MH370 nu vermist, en vooralsnog worden de vraagtekens alleen groter.
Het zoekgebied waarin twaalf landen waaronder Maleisië, China (met tien satelieten), de VS en Japan nu zoeken is inmiddels al zo groot als de oppervlakte van Hongarije. En het ziet er niet naar uit dat het gebied binnenkort verkleind kan worden want de raadsels stapelen zich op.
Experts laten aan diverse media weten dat dit beslist geen goed teken is. “Je zou verwachten dat een zoekgebied na zoveel dagen de helft kleiner is, niet dat het twee keer zo groot wordt”, laat een luchtvaartexpert aan CNN weten. Het lijkt er dan ook op dat Maleisië het spoor bijster is en geen idee meer heeft waar te zoeken.
De uitbreiding van het zoekgebied, en de gebrekkige communicatie met de Maleisische autoriteiten, ergert de Vietnamezen dusdanig dat ze hebben besloten te stoppen met zoeken. In elk geval tot de Maleisische autoriteiten met duidelijkere richtlijnen over het te doorzoeken gebied komen.
Het ziet er evenwel niet uit dat de Maleisiërs snel met een kleiner zoekgebied zullen komen: inmiddels zijn er meerdere ‘mogelijke routes’ die het vliegtuig ‘zou kunnen hebben afgelegd’ bekend, maar er is niemand die ze ook officieel wil bevestigen.
Eerder werd nog beweerd dat radar een glimp van het vliegtuig had opgevangen ter hoogte van het eilandje Palau Perak, maar dat wordt nu weer ontkend. Althans: het wordt noch bevestigd noch ontkend. Tot vandaag aan toe blinken de Maleisische autoriteiten niet bepaald uit in eensgezindheid en duidelijkheid, om het maar eens mild uit te drukken.
Dat maakt het er voor de familieleden en geliefden die wachten op een teken van leven, of dan tenminste een bevestiging van de dood van hun geliefden niet troostrijker op. Sommigen zijn inmiddels zo radeloos dat ze petities hebben geopend om de Maleisische overheid tot ‘het spreken van de waarheid’ te dwingen, ook al ligt die waarheid waarschijnlijk ergens op de bodem van de zee, zonder dat iemand weet waar.
Wat de oorzaak van de verdwijning ook is, de autoriteiten, en ook de vele deskundigen die zich inmiddels met deze zaak bemoeien, houden alle opties open. Ook een kaping of bomaanslag.
Zelfs zelfmoord door de gezagvoerder wordt niet uitgesloten. Al horen de Maleisische autoriteiten deze suggestie liever niet. De geruchten dat de co-piloot regelmatig jonge vrouwen in de cockpit uitnodigde worden dan ook met klem ontkent.
De politie van Kuala Lumpur doorzoekt nu echter wel het huis van de gezagvoerder in de hoop aanwijzingen, welke dat dan ook mogen zijn, aan te treffen in zijn woning.
Alsof de getraumatiseerde achterblijvers het niet al moeilijk genoeg hebben, worden deze ontroostbare wachtenden voortdurend geconfronteerd met halve waarheden, verzinsels en complottheorieën.
Zo bleek dat de mobiele telefoons van sommige passagiers nog werkten. Althans, ze gingen over. Maar technische experts van telefoonproviders wijzen er op dat dit niet abnormaal is als telefoons onbereikbaar zijn.
En dan zijn er nog de talloze oncontroleerbare geruchten. Zo zou een medewerker van een boorplatform, ergens in de buurt van Palau Perak, een ‘vliegtuig in vlammen’ hebben zien overvliegen op geringe hoogte. Dat evenwel doodleuk verder vloog zonder van de route af te wijken. Maar tot op heden is er niemand die dit kan bevestigen.
Eerder…
Update: (ANP) De romp van de Boeing 777 heeft mogelijk een zwak plekje. Dit zou kunnen leiden ,,tot het wegvallen van de structurele integriteit van het toestel”. Dit staat volgens de Britse krant The Daily Telegraph in een waarschuwing van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten van de FAA uit november.
Update: Statement van Malaysia Airlines over co-piloot Fariq Ab Hamid.
Update: Why are the missing Malaysian Airlines passengers’ phones still ringing? Angry relatives threw water bottles at officials unable to offer any answers.
Update: (CNN) Aviation safety expert says course change “simply inexplicable”
Update: (CNN) Malaysian Air Force traces last location of Flight 370 to Pulau Perak, a tiny island in Strait of Malacca, official says. This is hundreds of miles from the usual Kuala Lumpur to Beijing flight path. If the Malaysian Air Force data cited by the source is correct, the aircraft was flying the opposite direction from its scheduled destination and on the opposite side of the Malay Peninsula from its scheduled route.
Update: volgens Australische media nam de co-piloot van vlucht MH370 het doorgaans niet zo nauw met de veiligheidsregels. Zo rookte hij tijdens vluchten en werden regelmatig knappe blondines in de cockpit uitgenodigd.
Update: (ANP) Het leger van Maleisië heeft het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines vermoedelijk op de radar boven de Straat van Malakka getraceerd. Dat is honderden kilometers van de plek waar de luchtverkeersleiding voor het laatst contact had met het toestel. Een Maleisische legerbron heeft dat dinsdag laten weten. Volgens de legerbron is het vliegtuig bij Kota Bharu in het oosten van Maleisië van koers veranderd. Het toestel zou daar ook op een lagere hoogte zijn gaan vliegen. De Straat van Malakka ligt tussen het Indonesische eiland Sumatra en het Maleisische schiereiland Malakka.
Update: volgens onbevestigde berichten zouden piloten van een Cathay Pacific-toestel wrakstukken hebben gezien.
Update: zoektocht wordt nu uitgebreid naar het vasteland.
Update: een van de passagiers die met een gestolen paspoort aan boord kwam, is waarschijnlijk een jongen uit Iran. Hij zou voor zover bekend geen banden met terroristische groeperingen hebben. Het zou gaan om de 19-jarige Pouria Nour Mohammad Mehrdad. Hij was bezig met naar Duitsland te emigreren.
Update: het wordt nu bizar: volgens Chinese media gaan sommige mobiele telefoons van passagiers en personeel gewoon over…
Update: ook de eerder gespotte kilometers lange vlekken olie blijken niet afkomstig van het vliegtuig: ‘South China Sea oil slick sample found to be bunker oil — not aircraft oil, Malaysian state news agency reports.‘
Update: Het gele object in de Zuid-Chinese Zee is geen reddingsboot van het sinds zaterdag vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines, maar een met mos begroeid onderdeel van een grote haspel. Dat hebben de Vietnamese luchtvaartautoriteiten maandag laten weten.
Update: Vietnam stuurt helikopters naar een drijvend ‘geel object’ op zee. Mogelijk gaat het om een reddingsboot van het sinds zaterdag vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines, meldden de Vietnamese autoriteiten maandag.
Ondanks het feit dat maarliefst 34 vliegtuigen en 40 schepen uit acht verschillende landen rond de klok aan het zoeken zijn is er nog geen enkel spoor van vlucht MH370. De door vliegtuigen eerder gesignaleerde brokstukken waarvan werd gedacht dat het een deur en een staartstuk waren, zijn nog niet aangetroffen.
Na twee dagen van intenstief zoeken begint het mysterie groot te worden. De Maleisische autoriteiten houden dan ook rekening met alles. Zelfs een kaping wordt niet uitgesloten.
Familieleden en vrienden van de 227 passagiers en 12 crrewleden zitten nu al meer dan 48 uur in onzekerheid. Sommigen van hen geloven niet langer dat er nog niets is gevonden en hebben een petitie ondertekend waarin ze ‘de waarheid’ eisen van de Maleisische autoriteiten.
Lees ook: Is dit de deur van vlucht MH370?
Lees ook: Zes scenario’s over vlucht MH370