Hoe het nieuws iemand kan beschadigen tot op het bot, terwijl hij geen blaam treft. De insteek van Agros TV-Medialogica woensdagavond. Opendeur-tv, want we weten toch dat de impact van de media levensgroot is voor zowel burgers als autoriteiten. Eén simpele, gekleurde headline en je kop gaat er voorgoed af.
Wat Argos-TV beoogde is mij niet helemaal duidelijk. De rehabilitatie van Coen van Veenendaal? Het brein achter het goede-doelen-fietsfestijn Alpe d’Huzes. Door NRC beticht van het feit dat hij wel degelijk inkomsten genereerde van weliswaar een andere club, Inspire2Live. Ook gelieerd aan het KWF en Alpe d’Huez en opgericht om wetenschappers beter met elkaar te laten samenwerken in het kader van kankeronderzoek.
Ik wantrouw per definitie goede doelen, vooral als het gaat om een oorspronkelijk klein, speels initiatief dat binnen acht jaar uitgroeit tot een massale happening. Vol met BN-ers die zich ineens hard maken voor de kankerbestrijding. In dezelfde categorie vallen de bedelacties op tv die de BN-er tot filantroop en held verheffen, omdat hij een uurtje gratis in een telefoonteam plaats neemt. Evenementen die nooit transparant zijn en die altijd weer de vraag oproepen wat er aan de strijkstok blijft hangen.
Alpe d’Huzes begon kleinschallig in 2006, met 66 deelnemers die zes keer de Franse berg beklommen. Toen was de opbrengst al 370.000 euro. Het ontbreken van “een strijkstok” word zo prominent genoemd bij dit project dat je er bijna wantrouwig van zou worden.
Nu brengen tienduizenden deelnemers 100 miljoen op en naar verwachting zal het deelnemersaantal dit najaar dalen, vanwege de beschadigde reputatie van Van Veendendaal, die 160.000 euro declareerde aan onkostenvergoeding.
De boosdoener van alle commotie was de kop in NRC, op 23 augustus 2013. “Oprichter Alpe d’Huzes declareerde 160.000 euro”.
De complete Nederlandse media plaatsten Van Veendaal binnen luttele uren in een kwaad daglicht en de nobele strijder tegen kanker gaat vanaf dat moment door het leven als zakkenvuller, paria en graaier. Bittere tweets vielen hem ten deel met teksten als ‘Kankergek, hopelijk sterf je dezelfde dood als alle kankerlijders”.
Drang om te emigreren, bang om in elkaar geslagen te worden en een gevoel alsof je voor een vuurpeloton staat, zo ervoer Van Veenendaal de hetze tegen hem. Het imago van een weldoener draait binnen een paar uur om naar het beeld van een sjoemelaar, die zich verrijkt ten koste van kankerpatiënten. Dat beeld is vanaf 23 augustus op ieders netvlies gebrand. Ik had heel graag inzage gehad in de boekhouding van het evenement en hoe Van Veenendaal uitbetaald werd. Mag je toch verwachten van een degelijk programma dat zowel op de radio als op tv onderzoeksjournalistiek bedrijft. Nu keek ik naar wat sprekers, allemaal op de hand van Van Veenendaal, zonder enig tegengeluid.
En hoe interessant had het kunnen zijn om de media die de NRC klakkeloos kopieerden alsnog ter verantwoording te roepen waarom ze tendentieuze berichten brachten. Is dat gemakzucht, zelfs luiheid, geen behoefte om ouderwets te checken, dus kiezen voor de makkelijkste weg. Curieus aan de zaak is dat een kwaliteitskrant als de NRC net zo gemakkelijk tendentieuze koppen fabriceert als de zogenaamde minder zorgvuldige kranten en rubrieken.
In de honger naar nieuws brengen gaat snelheid voor inhoud, met alle gevolgen vandien. Die verkramptheid wordt nog eens extra gestimuleerd door het feit dat de adverteerders weglopen bij de kranten, lezers zich steeds meer digitaal informeren en radio en tv u tot op de minuut bijpraten. Je kunt op een krantenredactie nog zo’n ingenieuze koppensneller hebben zitten, de competitie aangaan met de snelle, eigentijdse media, is een verloren zaak.
“Oprichter Alpe d’Huzes declareerde 160.000 euro”. Met de kop is feitelijk niets mis, hij is alleen multi-interpretabel. Alpe d’Huez staat voor een goed doel, wordt gerund door vrijwilligers, dus dan is declareren uit den boze. De verwarring ontstaat omdat Van Veenendaal bij Inspire2Live declareerde, waar hij betaald werk verrichte, omdat zijn activiteiten daar onmogelijk op vrijwillige basis konden plaatsvinden.
Ik denk overigens niet dat alle positieve inspanningen van programmamaker Cees Overgauw van Argos-tv het negatieve beeld van Van Veendendaal zullen bijstellen of zelfs in ere herstellen. De hausse aan reacties na “het nieuws” hebben voor een onherstelbare schade gezorgd en ook een privéleven tot op het bot aangetast. De vernietigende kracht van de media.
Kijk hier de aflevering van Argos TV terug.