De Amsterdamse stadschroniqueur Maarten Brante koopt zijn brood bij supermarktketen Marqt. “In de vestiging op de Overtoom hebben ze nu eenmaal het beste brood van Amsterdam”, aldus de fotograaf. Vaak neust hij na het afrekenen – met pin, bij Marqt doen ze niet aan cash – nog even in het mededelingenbord. Deze keer hing er wel een heel opmerkelijk kaartje: een klant stoort zich er aan dat de retailer bedrijfsmatig te werk gaat. Wegens een gratis kaasplank. Oh noes, marketing…
Een van de investeerders van Marqt – het Belgische Verlinvest – gaf Marqt in de zomer vorig jaar een kapitaalinjectie van 4,5 miljoen euro. Voormalig CEO Quirijn Bolle verwachtte in 2013 voor het eerst break even te kunnen draaien. Bolle, die het vak leerde bij Ahold, zei te willen groeien met 5 winkels per jaar. De groei is gericht op de vier grote steden maar een landelijk uitrol wordt niet uitgesloten. De landelijke potentie zou op 40 tot 60 winkels liggen.
Die potentie verzilveren doe je inderdaad met onder meer marketing. Zoals elke supermarktketen dat doet.