Buitenland

Co-piloot Malaysia Airlines Boeing 777 MH370 heeft nog geprobeerd te bellen

12-04-2014 15:25

De copiloot van vlucht MH370 heeft nog geprobeerd een telefoontje te plegen vlak voordat de Boeing-777 van Malaysian Airlines op 8 maart van de radar verdween. Dat hebben bronnen rondom het politieteam tegen de New Straits Times gezegd. 

Volgens hen maakte het mobieltje van Fariq Abdul Hamid contact met een zendmast toen het vliegtuig laag in de buurt van het Maleisische eiland Penang vloog.

Maar voordat het signaal naar een volgende zendmast kon worden gestuurd om een daadwerkelijk telefoongesprek te laten plaatsvinden, was de verbinding alweer verbroken.

“De telecomtoren verwerkte het telefoontje dat hij probeerde te maken. Waarschijnlijk werd de verbinding toen verbroken omdat het toestel snel wegvloog van de toren en geen volgende toren bereikte”, aldus de insiders.

Whatsapp

Het laatste telefoongesprek dat Hamid wél voerde, was twee uur voor de vlucht van Kuala Lumpur richting Beijing. Hij belde toen met iemand die hij veel vaker telefonisch sprak, blijkt uit onderzoek.

Vlak voordat hij aan boord ging, stuurde hij nog een WhatsApp-berichtje en gezien het gebrek aan signaal daarna heeft hij toen waarschijnlijk zijn telefoon uitgeschakeld. Vlak bij de zendmast bij Penang gaf het toestel ineens weer een teken van leven.

Zoektocht

Het zoekgebied waarin wordt gezocht naar brokstukken en de zwarte doos van de gecrashte Boeing 777 is inmiddels verkleind. De laatste dagen vingen schepen meerdere signalen op die waarschijnlijk afkomstig zijn van een van de zwarte dozen. 

Op grond van de locatie van deze signalen is het zoekgebeid verkleind.

Schepen met speciale apparatuur zoeken nu in het gebied naar meer signalen van de zwarte dozen. De signalen worden steeds zwakker wat er op kan wijzen dat de accu’s van de zwarte dozen bijna leeg zijn.

Robotonderzeeboot

Ondanks het feit dat er zoveel signalen zijn ontvangen, is er nog steeds geen sprake van een doorbraak. Er zijn nog altijd geen brokstukken gevonden en ook de zwarte doos zelf is nog niet geïdentificeerd. 

De grote diepte maakt het moeilijk om de zwarte doos te localiseren. Er zijn maar een beperkt aantal robotonderzeeboten beschikbaar die op deze diepte kunnen opereren. 

Bij de gecrashte Airbus van Air France vlucht 447 duurde het twee jaar voordat de zwarte dozen konden worden geborgen. 

Pas nadat een robotonderzeeboot met sonar een kaart van de zeebodem heeft gemaakt zal een speciale bergingsrobot worden ingezet. Deze robot werd ook ingezet bij het localiseren van de Titanic en bij het bergen van het gecrashte Air France-toestel.

Zelfs als de zwarte dozen zijn gevonden, is het niet zeker dat ook de oorzaak van de crash kan worden achterhaald. Bij andere crashes was het bijvoorbeeld noodzakelijk ook wrakstukken te kunnen onderzoeken om tot een sluitende conclusie te komen.