Niet alleen in Brussel, maar ook in Berlijn heeft de rechter de alternatieve taxidienst Uber verboden. De rechter bepaalde in kort geding dat de dienst niet in de Duitse hoofdstad mag worden gebruikt. Een taxiondernemer had de zaak aanhangig gemaakt.
Uber is een app voor smartphones die contact legt met chauffeurs. Het gebruik ervan valt niet onder de regelgeving voor taxi’s. Het verbod in Brussel leidde tot een felle ruzie tussen de Nederlandse Europees commissaris Neelie Kroes en de Brusselse minister van Vervoer, Brigitte Grouwels.
Kroes had het verbod veroordeeld en Grouwels, die de rechterlijke uitspraak verdedigde, uitgemaakt voor “minister van anti-mobiliteit”.
“Dit is niet de 19e eeuw”, hield zij Grouwels voor. De Brusselse bewindsvrouw zei dat Kroes na zulke kritiek waarschijnlijk had moeten opstappen, als zij in België minister was geweest.
De taxiservice Uber, nu ook beschikbaar in Amsterdam, is een aanrader voor elke Amsterdammer of toerist in Amsterdam.
In plaats van een slecht Nederlands sprekende chauffeur die de weg niet kent, een hufterige chauffeur die seksitische opmerkingen maakt of een doorgesnoven chauffeur, die al dan niet passagiers doodslaat op het Leidseplein, krijgt u een keurige en beleefde professionele chauffeur die zijn vak verstaat.
En ook bereid is korte ritjes te rijden, zonder daarvoor prijzen te vragen die grenzen aan oplichting.
Het belangrijkste verschil met andere taxi’s is dat er alleen op afspraak wordt gereden. Dit kan bijvoorbeeld met de in de app-store verkrijgbare Uber-app. U kunt dus geen Uber-taxi aanhouden of kiezen op een taxistandplaats.
Omdat vooraf een prijs wordt afgesproken en betaald, is Uber geen officiële taxidienst maar een privé-chauffeursdienst.
Ook in Amsterdam wordt inmiddels volop geklaagd over Uber. Net als in de ons omringende landen is meer concurrentie op de Nederlandse ‘vrije’ markt doorgaans geen reden tot innovatie en competitie maar tot jammeren, klagen en het eisen van ingrijpen door de overheid.
Anp/TPO