De Stichting Ideële Reclame (SIRE) lanceerde maandag een nieuwe campagne. De strekking hiervan is dat ouders met hun kinderen over porno moeten praten ‘voor het internet dat doet’. Volgens de stichting komen kinderen vaak ongewild in aanraking met porno op het wereldwijde web.
“Bijvoorbeeld kinderen die een werkstuk maken over katten en daarvoor plaatjes van poesjes op internet gaan zoeken”, zegt Hanneke de Graaf van kenniscentrum seksualiteit Rutgers WPF, dat Sire inhoudelijk heeft geadviseerd bij deze campagne. “Of jongens die vieze woorden intypen bij een zoekmachine. Die krijgen dan allerlei plaatjes te zien die best schokkend en écht vies kunnen zijn.”
Ouders wordt aangeraden om hun kinderen al op jonge leeftijd uit te leggen dat ze op het internet weleens wat tegen kunnen komen wat ze niet willen. “Vanaf ongeveer acht jaar zitten kinderen regelmatig op het internet. Ouders moeten kinderen dan waarschuwen voor wat ze tegen kunnen komen. Niet alleen vrijende mensen, maar ook bijvoorbeeld geweld.”
Volgens een onderzoek blijkt dat 79 procent van de kinderen onder de 16 jaar wel eens pornografische beelden gezien heeft op het internet.