Media & TV

Overzicht van overzichten van Twitterhype om Yolanthe

09-05-2014 13:14

Het zal u niet ontgaan zijn, sterker nog, Mogelijkerwijs bent u er meerdere malen mee geconfronteerd: #Yolanthetweet was een onthutsend trending topic op Twitter, maar ook op andere websites en televisiezenders. Omdat ook wij, van Medium Online, voorbij de waan van de dag werken bieden we u een overzicht van de overzichten van de reacties op Twitter op de foto op Instagram van Yolanthe. Voor wie dat niet in een keer kon lezen: een overzicht van de overzichten van de reacties op Twitter op de foto op instagram van Yolanthe. 

Schermafbeelding 2014-05-08 om 19.48.40

RTL Boulevard
Albert en consorten waren er verdomd vroeg bij! Bijna direct (zo’n zes uur) na de bewuste tweet van onze ex-palingvrouw merkte de redactie al snel op dat de foto die Yolanthe op Instagram zette niet om Ibiza ging maar om Thailand. Vuile Huichelaar? Ben je mal! Die wil Winston Gerschtanowitz de komende tijd nog wel eens in de uitzending hebben. Keiharde scoop maar geen duiding. Verdorie jongens. Hebben jullie het niet gehoord?! Als er iets op Twitter gebeurt, is dat nieuws! Daar open je de uitzending mee!

Nu.nl
Die zeiden ook iets. Maar ik heb tegenwoordig adblocker en krijg sindsdien een blanke pagina, heel vreemd.

Brace yourselves, overzichtjes are coming
Ken je niche, heel belangrijk. Daarom waren het voornamelijk sites als Show.nl die met de eersteoverzichtjes kwamen. Het fijne was dat Show.nl wel nog even uitlegde wat er nou precies gebeurde. Want de titel “Yolanthe ontketent golf aan hilarische tweets” heeft wel een stukje duiding nodig: “Er is al een speciaal woord voor: yolanthetweet. Aan de lopende band worden er op Twitter grapjes gemaakt.” En zeg nou zelf #hashtag is gewoon een ordinair anglicisme. ‘Special woord op Twitter’ bekt toch veel beter? Zo lekker herkenbaar!

Wat betreft het ‘ken-je-niche-’idee is er ook een aantal sites dat standaard overzichtjes maakt van ‘grapjes op Twitter’. Upcoming weet altijd viral te gaan over de rug van creatieve twitteraars. Fijn wel dat ze direct de geniale inhakers op een rijtje zetten zonder het babyboomgeneratieachtige internetduidende intropraatje. De TBN’ers (Twitterende Bekende Nederlanders) die vaker in lijstjes opduiken waren overduidelijk aanwezig. Zo zien we erg veel 3FM-dj’s die altijd met stip de grappenlijst aanvoeren.

 

Vandaag won @ramon3fm met een plekje bij Upcoming, de Volkskrantteleviezier.nlmetronieuws.nl,ad.nltelegraaf.nl en waarschijnlijk ook volgende week bij EditieNL. Hij won de 3FM-award voor “Grappigste Twitterende DJ van 8 mei 2014 die in verschillende overzichtjes met grappen over Yolanthe te zien was.” Het was een unicum want een prijs in deze categorie was nog nooit uitgereikt. Maar met drie pogingen en bijna 60.000 volgers was zijn overwinning zeker geen verrassing. Volgende week wordt een 3FM-award gegeven aan de artiest die de meeste dt-fouten maakt tijdens televisieoptredens. Hoe de jury dat gaat bepalen is nog onduidelijk

Concurrentie
Ja, het is een lastige tijd in medialand. Het gaat om pageviews en clicks die tegenwoordig meer waard zijn dan bitcoins. Sinds Twitter, ongeacht de relevantie, gewoon keihard nieuws is, moet men dus snel spelen. Opsommingen, lijstjes en overzichten maken. Niks eigen content maar gewoon quoten en likes binnenharken! Grappig ook om te zien hoe de doelgroepen zijn terug te vinden in de titels van de artikelen.

Volkskrant: #yolanthetweet: stortvloed aan Twitter-parodieën na blunder op Instagram

Bam, de hashtag en direct die duiding weer, heerlijk. Maar er moet natuurlijk wel ergens een moeilijk woord bij. “Laten we er ditmaal eentje nemen met een trema. Ja! We pakken Twitter-parodieën, met zo’n elitair streepje ertussen!” En dan hebben we het nog niet eens over het woordje ‘stortvloed’. Potdomme wat lekker.

AD: BN’ers bespotten Yolanthe via Twitter over ‘Ibiza-foto’

Twitter is toch een sociaal medium waar alleen BN’ers op zitten? Goed, over de beperkte Twitterlijsten op die redactie zullen we het niet hebben maar deze titel klopt gewoon niet. Hoewel veel BN’ers leuke ‘grapjes op Twitter’ maakte, deden @NoelleMelissa, @Lucx_1 en @nickensimon als totaal onbekende, nietszeggende Nederlanders ook gewoon mee. Of lezen alleen BN’ers het AD? Ik weet het niet meer. 

Telegraaf: BN’ers steken draak met Yolanthe Sneijder Cabau

Ook de Telegraaf negeert Twitterend Nederland volkomen. De krant van wakker Nederland praat eveneens alleen maar over BN’ers. Aan de andere kant is ook dat een fijne weerspiegeling van het geheime mission statement, dat dan weer wel. Nog prettiger is dat nog even duidelijk wordt gemaakt dat het niet om Yolanthe Panfluit Jodokus Boersma gaat uit Oude-Pekela maar om onze eigen Yolanthe Sneijder Cabau. Thanks

Metronieuws: #Yolanthetweet trending topic: Yolanthe op de hak genomen

Kijk! Bij Metro hebben ze het door: Twitter is nieuws! Dus een BN’er als trending topic met reacties van andere BN’ers op dat trending topic is natuurlijk instant champagne! Nieuwsalert overload error 404: inhoud not found. Ik raad u aan om morgen de Metro even mee te pakken op het station; gegarandeerd drie pagina’s, mogelijk meer. Wat er vervolgens nog niet over gezegd wordt (anders is er geen plek voor reclame) vindt u in de Spits. Daarover gesproken:

Spits: BN’ers pesten Yolanthe op Twitter

Ha, heerlijk, een soort Calimero-frame. Keiharde cyberbully-praktijken. Perfect. Ik zie Edwin Smulders al voor me: “Yolanthe gaat aangifte doen tegen alle BN’ers die haar op het internet gepest, getreiterd en geïntimideerd hebben. Dat heb ik uit goede bronnen vernomen.” Ja, de twee grootste gratis kranten van Nederland gaan u hier goed van op de hoogte houden. Maakt u zich vooral niet druk.

Overzicht van overzicht van overzichten
Het was een mooie dag voor het Nederlands internet. Met vreugde en plezier heeft u alle overzichten, lijstjes, opsommingen en ‘leukste grapjes op Twitter over Yolanthe’ gedeeld, geliket en geretweet. En wat fijn, die overlap. Lekker herkenbaar. Goed ook om te zien hoe elke website en nieuwsorganisatie zijn doelgroep op verschillende wijze voorziet van digitale gniffels. Zo veel niches, je zou bijna gezondheid zeggen

Houdt u de media goed in de gaten? Ondertussen hier alvast een formule voor het volgende nieuwsrondje ‘Twitter ontploft’:  aantal Tweets met relevante hashtag  aantal grappige, inhakende BN’ers x populariteit gepeste BN’er  = nieuwswaarde. Dan nemen we nu afscheid van het gepeste, op de hak genomen, draak mee gestoken, door BN’ers bespotte slachtoffer van een stortvloed aan Twitter-parodieën (Elite-highfive) Yolanthe Sneijder Cabau. R.I.P. in peace #Yolanthetweet.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Medium Online.