De gemeente Amsterdam verdrievoudigt de kosten voor het wegslepen van een fout geparkeerde fiets op termijn tot dertig euro. De gemeente maakt nu jaarlijks één miljoen euro verlies op het wegslepen van fietsen en wil dit compenseren met een hogere vergoeding bij het ophalen van een rijwiel.
Dit bevestigt een gemeentewoordvoerder desgevraagd tegenover ThePostOnline. Met deze verhoging wordt het tarief een van de hoogste in Nederland. Wie in Den Haag een weggesleepte fiets terug wil krijgen betaalt 25 euro. Wanneer de verhoging ingaat is nog niet duidelijk. ‘Over de datum van invoering moet nog een besluit worden genomen’, aldus de woordvoerder. Een nieuw college moet daarover besluiten.
De kwestie is nu weer actueel, omdat er nog steeds te weinig ruimte is om fietsen te stallen. In en rond stations van alle grote steden worden daarom massaal fietsen weggesleept. Investeringen van 220 miljoen euro in meer fietsenstallingen hebben vooralsnog geen effect gehad, meldt het Algemeen Dagblad dinsdag.
De gemeente Amsterdam sleepte in 2013 73.000 fietsen weg en haalde daar naar eigen zeggen een omzet van 639.000 euro mee binnen. De kosten voor de opruimwerkzaamheden bedroegen 1,6 miljoen euro in 2013.
De gemeente kan weggesleepte fietsen verkopen als deze niet binnen drie maanden worden opgehaald bij het gemeentelijk fietsdepot in het Westelijk Havengebied. Slechts 21.000 van de 73.000 eigenaren namen in 2013 de moeite om zijn fiets op te halen of thuis te laten bezorgen. Wie zijn fiets ophaalt moet nu tien euro betalen; wie zijn stalen ros thuis laat bezorgen is twintig euro kwijt. In totaal leverden deze activiteiten de gemeente bijna 230.000 euro op.
Het grootste deel van de fietsen werd echter verkocht op een veiling en dat was goed voor 316.880 euro aan inkomsten. Daarnaast werd er nog voor 822.000 kilo gerecycled (45.000 fietsen). Opbrengst: 72.000 euro.
Onder de streep levert het gesleep echter bijna 1 miljoen euro verlies op. ‘We hebben daar een groot gebouw staan, met veel medewerkers. Het is niet kostendekkend. Jaarlijks kost ons dat 1,6 miljoen’, zegt een woordvoerder van de gemeente.
In de meerjarenbegroting 2012-2016 staat aangekondigd dat het tarief ‘geleidelijk’ zal worden verhoogd van tien naar dertig euro. ‘Hiermee worden de werkelijk gemaakte kosten (tussen vijftig en zeventig euro per fiets) voor een deel gedekt’, schrijft de gemeente in het stuk.