De ‘horror’kunstenaar Hans Rudolf Giger is gisteren overleden, dat maakten Zwitserse media vandaag bekend. De 74-jarige Giger overleed aan verwondingen die hij als gevolg van een val had opgelopen. ‘H.R.’ werd vooral bekend om zijn creaties voor de film Alien, maar heeft talloze bijdragen aan de muziek en filmindustrie op zijn naam staan, naast zijn uitgebreide oeuvre aan vaak donkere kunst waarin hij vaak mechanische kenmerken en seksualiteit combineerde.
Giger won een Oscar voor “Best Achievement for Visual Effects” voor de film Alien met zijn bijdragen van de bizarre monsters die zijn kenmerkende stijl van ‘biomechanische’ wezens vertegenwoordigen. In dit soort werken ging Giger niet alleen op zoek naar ‘natuurlijk’ samenvloeien van het biologische en mechanische, zoals in de volwassen Aliens, maar experimenteerde hij ook veelvuldig met het seksuele. De ‘facehugger’ monsters uit de film, die via orale penetratie mensen en andere organismen ‘bevrucht’, brengt de ‘geest’ van deze verkenningen heel werkelijk in beeld. Het werk van Giger omvat een brede selectie aan ‘biomechanische’ experimenten, waarbij er ook een sterke seksuele connotatie is. Naast de ‘seksuele wezens’ keek hij ook verder en ontwierp bijvoorbeeld de ‘birth machine’, een revolver waarin mannetjes met een geweer alvast als kogel geladen zijn, klaar om te worden ‘geboren’.
Giger werkte behalve Alien ook aan andere films mee, waarbij zijn (nooit gebruikte) ontwerpen voor de cult ruimte-fantasy film Dune ook een bijzondere verschijning zijn door het meubilair dat de kunstenaar oorspronkelijk voor deze film ontwierp. De meest recente film waaraan hij zijn medewerking verleende was Alien ‘prequel’ Prometheus.
Naast films is Giger bij een groter publiek bekend om zijn bijdragen aan de muziekindustrie in de vorm van talloze platenhoezen. De ‘horror’kunst van Giger complementeerde als vanzelf het Metal genre en het is dan ook niet verwonderlijk dat artiesten zeer geïnteresseerd waren in het overnemen van werk voor hun platenhoezen. Zijn werk siert voornamelijk de covers van Metal albums en die van andere ‘fantastische’ genres. Landgenoten Celtic Frost maakten gebruik van het werk van Giger op To Mega Therion, en ook later klopte bandlid Tom Fischer aan bij zijn landgenoot voor de hoezen van zijn band Triptykon. Gigers werk is verder terug te vinden bij bands als Carcass, Dead Kennedys, Danzig, Blondie en Emerson, Lake & Palmer. Voor de nu-metal band Korn maakte de kunstenaar een microfoonstandaard in een stijl die ook doet denken aan zijn biomechanische kunst.
Het oeuvre van Giger beslaat, bijna als logisch gevolg van zijn stijl, sculpturen, decors, schetsen en schilderijen die allen vaak ‘fantastisch’ en donker aan doen. Naast het biomechanische en seksuele experimenteerde hij ook met de illusie van drie-dimensionaliteit. Zijn kunst is erg overweldigend en ‘H.R.’ werd soms evenzeer door zijn uit pure nachtmerries opgebouwde werk gegrepen als de argeloze toeschouwer.