Media & TV

Factcheck: ‘DWDD sloopt Viva’, dat is dus geklets

14-05-2014 11:46

Volgens Gijsje van Bentum, hoofdredacteur van Viva heeft DWDD Viva gesloopt. Toen in het programma ‘terloops’ werd gemeld dat het blad zou worden opheven, liepen lezers en adverteerders massaal weg.

Dat is pas Media Power! Het zou om een derde van de oplage gaan in het 4e kwartaal van 2013.

Klopt dat?

In Q4 van 2013 heeft Viva een oplage van 42.000 – dat is niet 33% maar wel 23% lager dan in hetzelfde kwartaal (Q4) in 2012 toen het nog 54.000 was.

Maar in Q3 van 2013 verliest Viva ook 23% t.o.v. Q3 2012, en in Q2 en Q1 daalt de oplage met 25% en 24%.

jlab-bakker

Het was ook een beetje raar: ruim 50% van de oplage bestaat uit abonnementen en leesmap-exemplaren, die kunnen nooit binnen een paar maanden sterk dalen.

Daalt de losse verkoop misschien met een derde? Ja, verdomd: in Q4 inderdaad met -32%. Maar dat was ook in de twee voorgaande kwartalen het geval: -30% en -31%. En toen was er bij DWDD nog niks over gezegd.

De sterke daling is pas ingezet in de tweede helft van 2012, dan gaat het van -11% en -14% naar -17% en -19%. 2013 is dramatisch met een gemiddelde daling van 24%.

Maar dat heeft niks met DWDD te maken.

Misschien met iets anders? Wie werd er medio 2012 hoofdredacteur?

 

Dit artikel verscheen eerder op Tijdschriftcijfers van Piet Bakker.