Volgens de Nederlandse Spoorwegen rijdt ’94 procent’ van hun treinen ‘op tijd’. Maar voor dat ‘op tijd’ hanteert de NS een merkwaardige definitie: ‘op tijd’ is alles wat minder dan vijf minuten vertraging heeft. Voor de reiziger echter is ‘op tijd’ alles wat geen enkele minuut vertraging heeft. En omdat de reiziger, toch degene die de NS van winst voorziet, recht heeft op échte duidelijkheid besloot RTL Z-verslaggever Rene Lukassen bij de NS te achterhalen wat het enige echte percentage treinen is dat ‘op tijd’ rijdt (de NS noemt het vragen naar dit soort dingen overigens ‘om de zoveel tijd lastig vallen’ maar dat terzijde).
Het gevolg: een onvoorstelbaar, dieptriest maar hilarisch resultaat van ultieme klantenhaat en belastinggeld dat op bananenrepublikeinse wijze werd verspild aan een leger van advocaten en juristen. Alles om te voorkomen dat de reiziger, de betalende NS-klant, de waarheid krijgt te horen.
Leest u zelf even die, heerlijk leesbare, column van Lukassen en lacht u gerust hardop. Stuur het vooral door naar collega’s, vrienden en bekenden.
Dit is Nederland anno 2014.
Dit is de NS, hetzelfde bedrijf dat jaar in jaar uit de kaartjes duurder maakt.
Dat bedrijf met die overvolle treinen waarin u mag staan. Overvolle treinen die inmiddels zó smerig zijn dat het een gevaar voor de volksgezondheid oplevert, omdat diezelfde NS ook niet bereid is schoonmakers een redelijk salaris boven slavernijniveau te betalen.
Nogmaals: u mag dus NIET weten hoeveel treinen er tussen de 1 seconde en 5 minuten zijn vertraagd. Vindt nu dus ook de Raad van State, na een slepende zaak waarin de NS (dat inmiddels bijna onbetaalbare vervoersbedrijf dat bekend is van die vieze, overvolle, vertraagde treinen als ze überhaupt rijden) alles uit de kast heeft gehaald om te voorkomen dat NS-klanten te weten krijgen waar ze gewoon recht op hebben.
Waarom de NS niet wil dat NS-klanten duidelijkheid krijgen laat zich gemakkelijk raden: in werkelijkheid rijden véél minder treinen op tijd dan die ’94 procent’. Héél véél minder waarschijnlijk. Dat weet u, als murw gehate NS-klant, natuurlijk al lang. Want u staat gewoon elke dag weer te wachten op een trein die is vertraagd. Alleen dan wel minder dan vijf minuten, dus dan is het geen ‘vertraagd’.
Het wachten is nu op nieuwe NS-propaganda waarin wordt aangekondigd dat de treinen ‘helemaal niet zijn vervuild’: ze zijn alleen ‘niet helemaal schoon’ en slechts 3 procent is ‘een beetje vervuild’.
Om nog maar te zwijgen over die zogenaamde ‘overvolle’ treinen. 98 procent van de treinen is helemaal niet overvol, het is er gewoon ‘gezellig druk’!
Dag reiziger. Prettige reis!
(En wilt u de NS nu alstublieft niet meer om de zoveel tijd lastig vallen met uw kritische vragen?)