Twittergebod 1: er zijn geen geboden. Al helemaal geen regels. Regels zijn bettuttelend. Goed Volk wil graag worden betutteld en aan de hand worden genomen door ‘journalisten’, Leuk Volk wil vrij zijn en niet als imbeciel worden behandeld. Teveel betutteling zoals men dat gewoon is in de oude media en bij de Publieke Omroepen is een affront tegen de intelligentie [hier uitleggen wat ‘affront’ betekent, eindredactie]. Leuk Volk bepaalt immers zelf wel wat goed of slecht is of wat leuk en mooi is, daar heeft Leuk Volk echt geen Goed Volk bij nodig als ‘gids’ in een ‘kosmopolitische wereld’.
Twittergebod 2: u bent redacteur van een medium, wat niet wil zeggen dat u dus een willoze marionet bent in dienst van dat medium. U bent mens. U bent een identiteit. Hoe u zich op Twitter uit heeft niets met de site te maken of omgekeerd. Wat u vindt heeft niets met feiten te maken of omgekeerd. Mensen die u of uw site niet meer willen lezen omdat u iets heeft gezegd op Twitter wat van die mensen ‘niet mag’, doen er sowieso goed aan nooit meer op Twitter te komen of sites te bezoeken.
Twittergebod 3: gebruik uw echte naam. Er is niets mooiers dan journalistiek en opinie bedrijven onder uw eigen, echte naam. U strijdt dan met open vizier. Hierdoor staat u gelijk al op voorsprong tegenover laffe anoniemen die hun opinie en journalistiek publiceren zonder naam, zoals het hoofdredactioneel van NRC Handelsblad of de artikelen op Joop.nl (Vara). U bent iemand. Ook op Twitter. Waarom zou u überhaupt niemand willen zijn?
Twittergebod 4: Tweet niet slechts uw eigen stukken. De stukken van uw collegaredacteuren zijn minstens zo goed als de uwe, vaak zelfs beter. Uitsluitend uw eigen stukken tweeten is niet alleen arrogant en dichtgetikt maar verschrikkelijk oud mediaal gedacht. Het is alsof u daarmee wilt aangeven dat u alleen voor uzelf werkt, in uw eigen kleine universum van gelijkheid. Terwijl u in werkelijkheid voor een medium in zijn geheel werkt. U bent meer dan uw ego. U bent ook meer dan een journalist. De waarheid die u verkondigt is beslist nooit de uwe alleen.
Twittergebod 5: gebruik niet te veel #hashtags, zogenaamde SEO-kernwoorden of ander online marketinggelul. Marketinggelul is wat het is: gelul. U wilt niet overkomen als pastelkleurige broeken dragende zombie met een nima A-diploma, maar als creatieve, authentieke identiteit. Beschouw uw tweets stuk voor stuk als journalistieke producties op zich. Als het kan met een dictie, een flow, een dubbele laag en een impact. Lauwe crap als #lauwecrap tweeten is een McDonalds-hamburger aanbieden onder het valse voorwendsel een geheel nieuwe smaaksensatie aan te bieden.
Twittergebod 6: twitter is een dynamisch systeem. Hoe meer interactie u heeft met anderen, hoe dynamischer de informatie zich verspreidt. Andere twitteraars mentionen, bij voorkeur in een middenmention zodat iedereen het kan meelezen, is altijd aan te bevelen. Elkaar regelamtig aanspreken op Twitter betekent aanwezig zijn en afstanden verkleinen. Afwezig zijn en anderen op afstand houden is een rudimentaire reflex van journalisten die nog altijd in reeds lang vervlogen tijden leven.
Twittergebod 7: tweet ook links van concurrenten. Hoe meer hoe beter. U maakt weliswaar zelf nieuws, maar de rest van de wereld zit niet op uw nieuws te wachten. Wel op het nieuws van een ander. Uw taak is het niet alleen nieuws te maken, maar ook nieuws te verspreiden. Al het nieuws. Journalistiek kent geen concurrentie, alleen collegialiteit. Wie dat nu nog niet begrijpt en bewust weigert concurrenten te noemen had beter onder die rots in de steentijd kunnen blijven slapen en de schuld geven aan internet. Bewust concurrenten niet benoemen is arrogant, benepen, bekrompen en getuigt van een kruideniersmentaliteit die alleen is te handhaven wanneer er behalve azijn wordt gegeten en gedronken ook azijn wordt gepist.
Twittergebod 8: maak grappen, zeik gerust mensen af. Alhoewel het niet aan te bevelen is om niets anders te doen dan mensen afzeiken, u bent nou eenmaal Sheila Shitalsing niet, vragen veel mensen op Twitter er ook om te worden afgezeken. Het is een nobele daad om mensen datgene te geven waarnaar ze verlangen. Grappen zijn altijd goed. Humor is het smeermiddel van het stroeve leven. Leuk Volk lacht graag. Leuk Volk wél.
Twittergebod 9: een Twittercode opstellen en dat rondsturen naar je personeel is a PR-disaster waiting to happen.