Autoreview – De nieuwe Nissan X-Trail, ook met visje en trekhaak

12-06-2014 15:19

dossier_uitstoot_530

 

Met de (fraaie) nieuwe Nissan X-Trail mikt Nissan gericht op de meest on-sexy doelgroepen in marketingland: senioren en grote (Christelijke) gezinnen. Slim, want de Japanners verkopen er in Nederland al jaren een boel SUV’s mee. 

 

Sinds de introductie van de Nissan X-Trail in 2001 reden er in totaal zo’n 7500 exemplaren de showroom uit. Daarvan staan er nu – dertien jaar later – nog zo’n dikke zevenduizend op kenteken. Dat zegt natuurlijk iets over de ausdauer en populariteit van deze SUV en met de lancering van de derde generatie (het vorige model stamt alweer uit 2007) wil Nissan dat stille succes nog een keer verzilveren. Want de verwachting is dat huidige X-Trail-rijders straks naadloos overstappen op deze 2014-editie.

high_INTL_109411

En wie regelmatig op de weg zit, weet over wat voor type mens we het dan hebben: de senioren met veel vrije tijd en dito poen. Belangrijkste overweging van deze voldane en gevulde Herman Pleij-generatie bij de aanschaf van een X-Trail: de hoge instap en natuurlijk de mogelijkheid om een caravan voort trekken, of (elektrische) fietsen te transporteren. Vereisten waar de nieuwe versie ruimschoots aan voldoet.

‘Speciale babyboomtaks of terechte grappen over gemotoriseerde Jan Nagels en Hedy d’Ancona’s’

 

Bovendien zijn deze ABP-Kings financieel nog in staat om een bovenmodale auto als de X-Trail nieuw af te rekenen. Overigens, de leeftijd waarop de gemiddelde Nederlander voor het éérst in zijn leven een niéuwe auto koopt (lease telt hier dus niet mee) ligt bij veel merken tussen de eind veertig en begin vijftig. Wist u vast niet. En ja, ik kan nu de komende alinea’s vullen met een manifest voor een speciale babyboomtaks (oké, we drijven af), of met (terechte) grappen over deze gemotoriseerde Jan Nagels en Hedy d’Ancona’s, dat ze bijvoorbeeld op straffe van enorme boete’s geweerd zouden moeten worden uit de spits (werkende mensen hebben immers voorrang en hé, de NS doet het al jaren) en permanent van de A2, A4 en de A27.

Dat doe ik niet.

Ik ga hier ook niet zeggen, dat ze een omgekeerde snelheidsbegrenzer in hun wagen zouden moeten hebben, oftewel: ééntje waarbij je niet lángzamer kan dan 120 km/u op de snelweg, want bij Nissan zijn ze dat stadium al lang voorbij. Waar sommige merken hun modellen draperen met dynamische Ken & Barbies, die ATB’s op het dak hebben gemonteerd, daar weten ze in Japan beter: die i-hipsters met hun baarden en Rayban Wayfarer’s kopen geen auto’s (nou ja, ooit misschien dat zelfrijdende Google-voertuig).

high_INTL_109218

En ze hebben – als deelnemers aan die sluipende zelfgekozen blanke genocide – zéker geen kinderen. En juist gezinnen zijn de tweede belangrijke target van de X-Trail. En dan niet die 020/030-bakfiets-gezinnen met 1.2 Berber’s en Stijn’s als leuke accessoire, maar de écht klassieke gezinnen in zo’n Bert Haanstra-configuratie van vier of vijf blozende koters.

 

‘Nissan pakt met de X-Trail de zwijgende meerderheid, die Spoorloos kijkt, walgt van Sushi en ’s winters nog sneeuw schuift’

 

Dat komt uit, want net als de Qashqai+2, waarop hij gedeeltelijk is geïnspireerd, valt de nieuwe X-Trail om te bouwen tot een zevenzitter. En waar vind je deze vruchtbare zevenzits familie’s? Yep, in de Biblebelt, van de Veluwe tot Zeeland, zo weten ze ook bij de kiene marketingafdeling van Nissan Nederland.

high_INTL_109217

Toegegeven, op deze bevolkingsgroep kan ik eveneens weer tal van voorspelbare snedigheden (De X-Trail komt standaard met zo’n Ichtus-visje achterop) loslaten, maar we hebben het hier ondertussen wel over hardwerkende netto-belastingbetalers, die in geen enkele criminaliteitsstatistiek voorkomen en waar het – zo bewees WOII – prima onderduiken is (vraag maar aan Hanneke Groenteman). Kortom, de pay off zou kunnen luiden: een betrouwbare auto, voor betrouwbare mensen. Dus laat die anderen zich lekker stukadverteren op éénkennige twintigers, Nissan pakt met de X-Trail (alweer) de zwijgende meerderheid, die Spoorloos kijkt, walgt van Sushi en ’s winters nog sneeuw schuift.

 

‘Kijk je tussen je oogharen door dan lijkt het verdorie wel de nieuwe X5’

 

Maar wat zijn eigenlijk de unieke specs, looks en opties van de auto? Daar hebben we het eigenlijk – mea culpa, en fijn dat u er nog bent – nog niet over gehad. Welnu, de nieuwe X-Trail lijkt in niéts meer op die eerste blokkendoos uit 2001. Er is inmiddels flink wat design en high-tech op gemonteerd. Qua uiterlijk smoelt hij van voren robuust en welvarend, zo met die V-vormige grille en de zwarte roosters boven ónder de kentekenplaat.

Ook van de zijkant bekekenen, zit er een bijna Europese zwierige handtekening in, getuige de romige vormen en kek gehoekte ruiten. Kijk je tussen je oogharen door, dan lijkt het verdorie wel de nieuwe X5. Als vlotte dertiger hoef je je dus zeker niet te gêneren in deze bolide met zo’n premium-look.

Met de beproefde (Renault) 1.6 dci-krachtbron kent de X-Trail aanvankelijk een bescheiden motorisering, maar vooral dankzij het hoge koppel en ja, toch 130 PK komt ie gretig vooruit, inclusief een comfortabel ronkje, zo merkte ik in het testexemplaar, dat ThePostOnline een dag bij de internationale perspresentatie meekreeg. De benzineversie met 163 PK wordt trouwens  medio 2015 leverbaar.

 

‘Een around view monitor met een bijna helicopterview, zodat je thuis nooit meer over je Ierse Setter heen manoeuvreert’

 

Zoals gemeld deelt de nieuwe X-Trail veel DNA met de Qashqai+2 en daarom spreekt Nissan hier liever van een crossover-model, dan van een SUV. Maar nog steeds kan de auto besteld worden als fourwheeldrive. Zo’n 98 procent van de mensen, die wat extra wrijving willen, komt natuurlijk nooit in het ruige terrein, maar ja, het trekt wel (remember de doelgroep) kordaat een caravan uit een moerassig camping-veldje.

De ultiem opgetuigde versies van de X-Trail zijn uitgerust met het zogeheten Nissan Safety Shield. Dat klinkt alsof deze Japanner ook luchtafweer en kruisraketten aan boord heeft, voor als de toerende babyboomer per abuis bijvoorbeeld even buiten het vertrouwde Soest, Oegstgeest, Haren (Gr.) of Ommen geraakt. Het gaat hier echter om een trits handige voorzieningen, zoals de around view monitor met een bijna helicopterview, zodat je thuis nooit meer over je Ierse Setter heen manoeuvreert. Automatisch inparkeren behoort hier tevens tot de mogelijkheden, evenals verkeersbord-herkenning en een intelligent remsysteem dat in diverse gradaties in werking treedt als de voorligger te dichtbij komt.

high_INTL_109205

Heel erg 2.0 is weer de Google sent to car-gimmick, waarmee je een route of bestemming (Schiphol P3, of een lezing van Maarten van Rossem) van je smartphone naar de satnav van de X-Trail kunt sturen. Handig!

Hoeveel moeten die 7000 zekere klanten hiervoor nu gireren, Pierre? Nou, tussen een kleine 37.000 euro (voor de Visia, de instapper) en bijna 45.000 euro voor het topmodel. Voor een 4×4-versie, moet hier vier mille bij opgeteld worden.

Onze conclusie over de X-Trail: hij zal de vaste doelgroep zeker weer bekoren (en verrassen), en de dertiger en veertiger-kids van deze Elsevier-lezers zullen ‘em graag zonder schaamte willen lenen, want tja, zelf kopen is voor deze X en Y-crisis-generatie een illusie. Hoewel? Zij kunnen in de lease-auto van de baas rijden tot hun 67ste, mínstens.

high_INTL_117846