Wereldwijd verwacht slechts één procent van de mensen dat Nederland wereldkampioen voetbal zal gaan worden. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos. Veertig procent verwacht dat thuisland Brazilië er met de beker vandoor gaat.
Ipsos onderzocht allerlei facetten rondom het wereldkampioenschap. Zo vindt ruim driekwart van de ondervraagden dat het WK zich meer bekommert om sponsoring dan om de individuele sportiviteit. Tachtig procent van de Brazilianen vindt dat het geld dat in het WK is gestoken beter besteed had kunnen worden. In het hele onderzoek delen zes op de tien deelnemers die mening.
Televisie blijft dominant wanneer het gaat om ‘het samen kijken en beleven’, maar online en mobiel winnen zoals verwacht terrein. Met name in Azië kijken steeds meer mensen via internet of mobiel.
Maar liefst vijftien procent van de ondervraagden gaat een mascotte of gelukspoppetje kopen. Bijna negentig procent van de ondervraagden gaan met vrienden of familie kijken, minder dan de helft daarvan doet dat in een bar of restaurant.
Ipsos heeft dit onderzoek online uitgevoerd in 26 landen in de periode van 6-20 mei 2014 onder een steekproef van 19.000 respondenten. Het veldwerk werd uitgevoerd in Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, China, Duitsland, Egypte (CATI), Frankrijk, Hongarije, India, Indonesië, Italië, Japan, Mexico, Polen, Roemenië, Rusland, Saoedi-Arabië, Spanje, Turkije, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, Zuid-Korea en Zweden.