Het lijkt een droomplaatje. Je baas vaarwel zeggen en voor jezelf beginnen. Eigen tijden bepalen, doen waar je hart ligt en bakken met geld verdienen. De realiteit is helaas weerbarstiger. Want voor je zover bent dat je daadwerkelijk lekker draait met je onderneming, zijn er heel wat hobbels te nemen. Te beginnen met het idee.
Wat voor een bedrijf begin je? Heb je een heel duidelijk idee, en zit het businessplan doorwrocht in elkaar? Of laat je je vooral leiden door financiële of andere motieven? Weten waarom je een onderneming wilt beginnen is de eerste stap op weg naar succes. Als je je eigen motieven niet dondersgoed doorhebt, kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat je bedrijfje tot mislukken gedoemd is. Een van de mensen die het beste uitlegt waarom dit zo is, is Simon Sinek in zijn TedX-praatje over de Golden Circle. Wat Sinek uitlegt met zijn Golden Circle-theorie, is dat ieder mens weet wat hij doet.
Veel mensen weten ook nog hoe ze doen wat ze doen. Maar slechts weinigen weten waarom ze doen wat ze doen. En juist dat ‘waarom’ is waar het om gaat. Waarom is jouw product de moeite waard? In feite gaat het volgens Sinek om een intrinsieke motivatie. Voor een ondernemer betekent dat dat hij doet wat hij daadwerkelijk wil doen, om zijn leven en dat van anderen een waardevolle invulling te geven. Dat hij daarmee geld verdient, vrijheid heeft of de baas is, is in feite irrelevant.
Als voorbeeld draagt Sinek de broertjes Wright aan, die de eersten waren die een bemande vlucht mogelijk maakten. Terwijl ze niet hoog opgeleid waren, geen geld hadden en niet bekend waren bij de media. Tegelijk met hen was ook een team van geleerden bezig met dezelfde uitvinding. Dit team werd flink gesubsidieerd en kreeg ondersteuning van de beste universiteiten. Dit team was gevoelig voor status.
De broertjes Wright daarentegen, werkten aan hun uitvinding omdat ze vliegen mogelijk wilden maken, en niet omdat ze beroemd of rijk zouden worden als ze het voor elkaar kregen. Toen de eerste bemande vlucht de lucht inging, en het was het Wright team dat het voor elkaar kreeg, stopte het team van geleerden gelijk, want de roem, voor hen de drijfveer om te vliegen, was voor hun neus weggekaapt. De motivatie van beide teams lag op een fundamenteel andere plek. Vliegen om het vliegen, of vliegen om de roem.
Wat Sinek nu beweert is dat succes bepaalt wordt door de reden waarom je iets doet. Die moet intrinsiek zijn. En die moet je kennen. Als ondernemer moet je dus heel goed weten waarom je wilt ondernemen. En dat moet geen side-effect van het ondernemen zijn, zoals geld, macht of vrijheid. Dat moet het ondernemen, jouw product an sich zijn.
Wat me zo aanspreekt in deze theorie is de oprechtheid ervan. Hoeveel mensen zijn er niet die hun levens vullen met zaken waarvan ze denken dat het hoort, of dat het noodzakelijk is. Rijk zijn om eigenwaarde aan te ontlenen, sociaal zijn om aardig gevonden te worden, slim zijn om meer voor te stellen dan anderen, ondernemen om macht te hebben, om vrij te zijn. Maar of ze oprecht doen wat ze willen doen…?
Mijn advies aan startend ondernemers is dan ook: zorg dat je de presentatie over de Golden Circle van Simon Sinek hebt gezien. Dat brengt je in ieder geval een stap dichter bij een goede reden om een bedrijf te beginnen. En een hele stap dichter bij ondernemerssucces.