De nieuwe televisiedienst NLziet bekijkt of er in de toekomst programma’s kunnen worden aangeboden die niet voor gewone televisiekijkers te zien zijn. “Op de lange termijn is het mogelijk dat de omroepen exclusieve programma’s maken voor NLziet”, zegt directeur Niels Baas. Concrete plannen zijn er op dit moment nog niet.
On-Demand
Op 1 juli begint de nieuwe video-on-demand-dienst van de Nederlandse Publieke Omroep, RTL en SBS. Tegen betaling van 7,95 euro per maand kunnen mensen tot 365 dagen terug televisieprogramma’s bekijken. Soms kunnen abonnees een week vooruit kijken. Zo zijn afleveringen van de soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden eerder te zien.
Het gaat om een kleine 3000 series en programma’s, met bijna 30.000 afleveringen. Het is volgens Baas geen terugkijk- of gemist-dienst. “Er is geen reclame, en je kunt alles in één keer achter elkaar zien, wanneer je maar wilt. Het gaat om de vrijheid: dat is het nieuwe tv-kijken.”
Breed aanbod
Ook vindt hij NLziet geen concurrent van diensten als Netflix. “Zij hebben een beperkt aanbod van films en series. Bij ons is het aanbod veel breder. Je kunt alle soorten programma’s zien, ook amusementsprogramma’s, talkshows, documentaires of actualiteitenprogramma’s.” Integrale voetbalwedstrijden van bijvoorbeeld het WK kunnen abonnees niet terugkijken, in verband met de rechten. Baas: “Maar wel fragmenten en de nabeschouwingen.”
Voorinschrijvingen
De directeur wil uit concurrentieoverwegingen niet zeggen hoeveel abonnees zich al hebben aangemeld. Wel heeft NLziet sinds 12 juni al 10.000 voorinschrijvers toegang gegeven tot de dienst. “De ervaringen zijn positief”, verklaart Baas. “De consument vindt het prettig dat alles gebundeld is. Qua streaming en robuustheid liep alles goed.”
Wel bleken klanten graag een koppeling met hun televisie te hebben, zodat ze de programma’s op een groot scherm kunnen zien. Nu is NLziet beschikbaar voor pc, tablet, laptop of smartphone. Baas: “Daar wordt aan gewerkt. We hopen dat in het najaar te realiseren.”
(ANP)