Het geld van de overheid voor cultuur is op. Kunstenaars kunnen daardoor niet langer de hele dag alleen maar lekker creatief zijn. We moeten cultureel ondernemen. Want hoe kan ik, als onderdeel van een alternatieve rockband, ervoor zorgen dat mijn kunst mij ook overmorgen nog van een belegde boterham kan voorzien? Lijden voor je kunst is namelijk zo passé.
Laten we niet schreeuwen om cultuur. Zo barbaars. Nee, ik moet mijn uitmuntende creativiteit, die ik normaal slechts op de bühne tentoonspreid, gebruiken in mijn onderneming. Je moet als cultureel ondernemer denken in mogelijkheden. Bijvoorbeeld de ouderwetse subsidies. Die moet je niet als ‘gratis geld’ zien maar als middel om je culturele onderneming op organisatorisch en bedrijfsmatig vlak inzichtelijk te maken. Het belang van het kunnen overbrengen van waarom ik nou juist deze subsidie verdien, vergt een andere kijk op mijn culturele bezigheden en maken duidelijk waar mijn sterke en zwakke punten liggen. Dan blijkt dat kunst eigenlijk helemaal niet zo voor zich spreekt.
De realisatie dat mijn band niet gewoon een gezellig vriendenclubje is maar een heuse culturele onderneming is, is misschien niet heel sexy, maar wel heel belangrijk. Mijn culturele onderneming heeft een specifiek imago en vervult een unieke positie. Als gevestigde naam heb ik namelijk een publiek. En dit publiek kun je inzetten om inkomsten te generen. Direct of indirect. Zo organiseerde mijn band een wedstrijd waarin we het publiek via sociale media aanspoorden een poster te maken bij een van onze nummers. De inzendingen stroomden binnen. Het winnende ontwerp hebben we vervolgens in exclusieve oplage laten zeefdrukken en verkocht na de optredens. Ze gingen als warme broodjes.
Maar ook voor bedrijven kan ons publiek interessant zijn. Een bedrijf dat zich aan ons zou binden krijgt toegang tot een specifieke doelgroep en kan op die manier haar marktpositie symboliseren en uitbreiden. Lastig hierin, is de juiste weg te bewandelen door het aloude spanningsveld van kunst en commercie. Geld genereren zonder je ziel (en dat van je publiek) te hoeven verkopen.
Tuurlijk, het liefst zou ik de hele dag alleen maar herrie met mijn band willen maken. Maar het inzicht dat je op mijn eigen manier creatief cultureel kunt ondernemen, zodat je ook op de lange termijn nog herrie (of kunst) kunt blijven maken, is verrijkend. Mogelijkheden en kansen om inkomsten uit je kunst te genereren zijn er volop. Alleen moet je jezelf even leren dat die niet zo sexy bril die je nodig hebt om deze kansen te grijpen, ook best goed kan staan.
Ondernemers zijn de kurk waar onze economie op drijft., zeker als het crisis is en de bank lastig doet. TPO doet daarom mee aan de campagne Doorgaan van De Amersfoortse, die ondernemers steunt met crowdfunding. En we vragen jou om ook mee te doen. Doe mee aan onze blogbattle ‘Doorgaan’ en steun ondernemers (en jezelf)!