In Zuidas speelt marktwerking een grote rol. Dat vooroordeel wil ik best bevestigen. Het opvallende daarbij is dat juist door die marktwerking ruimte is voor evenementen op het gebied van kunst, cultuur en zingeving. Kwestie van vraag en aanbod.
Het zakenleven heeft het licht gezien, een tijdje geleden al overigens. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is, zeker bij internationaal opererende bedrijven, eerder regel dan uitzondering. Zo hebben grote bedrijven in Zuidas, zoals ING, ABN AMRO en Ernst & Young, onlangs een pact ondertekend, waarin zij verklaren dat zij meer Wajongers en andere arbeidsgehandicapten in dienst zullen nemen.
De druk van belangenorganisaties, politiek en pers heeft ongetwijfeld een rol gespeeld bij de keuze voor MVO. Maar net zo belangrijk bij deze ontwikkeling is de wens van de werknemers. MVO is een belangrijk onderdeel van de motivatie van werknemers om voor een bepaald bedrijf te kiezen. Hun vraag naar zingeving in het werk creëert mede het aanbod.
Hetzelfde zie je gebeuren met de evenementen in Zuidas. Ook een kwestie van marktwerking. De Meesterpreken in De Nieuwe Poort, waarbij CEO’s van bedrijven tijdens de lunchbreak reflecteren op bepaalde zaken, zijn druk bezocht. Een bankier vertelt bijvoorbeeld hoe hij in het vak geraakt is en hoe hij de crisis beleeft. Wijze lessen, die bijdragen aan verantwoord ondernemen.
Dat er zo’n vraag is naar zingeving heeft mij wel verbaasd. Zingeving en Zuidas? Is dat soms een moderne aflaat voor te hard werken en te veel geld verdienen? Die gedachte heb ik moeten loslaten.
Ik denk dat zingeving en zakelijkheid elkaar door deze bijeenkomsten in evenwicht houden. Misschien zelfs wel versterken.
Hetzelfde zie je op het gebied van kunst en cultuur of duurzaamheid. Met ruim 31.000 werknemers op ca. 270 hectare is er grote vraag naar evenementen op deze gebieden. Lunchconcerten in het WTC, het Grachtenfestival, de experimentele Kunstvlaai in het Amstelpark en de beeldenroute ArtZuid voorzien in die vraag. Verder hebben we de Pure Markt en de Green Business Challenge, waarbij teams worden uitgedaagd duurzame initiatieven te ontwikkelen. Allemaal evenementen waar bedrijven achter zitten.
Met andere woorden, de bedrijven zijn de voortrekkers van de wijk. Zij geven de levendigheid in Zuidas vorm en creëren een aangename omgeving. En daar profiteren niet alleen de werknemers, maar ook de bewoners van. Als de bewoners vinden dat er een schaatsbaan moet komen met kerst, dan zouden we ze allereerst naar de bedrijven verwijzen. Als zij er iets in zien, is de kans groot dat het gerealiseerd wordt.
Marktwerking is de motor van Zuidas. Vanuit dat perspectief gezien zijn de evenementen op het gebied van kunst, cultuur en zingeving geen window dressing, maar een logisch gevolg van het ondernemersklimaat.
Voor meer informatie: www.zuidas.nl
Klaas de Boer schrijft over de ontwikkeling van één van de meest bijzondere en gemengde wijken van Nederland: Zuidas. Met nu al bijna 70.000 reizigers per dag, 650 woningen (straks 8.000), 700 bedrijven en Zuidasdok, een omvangrijk en uitdagend infrastructureel project van 1,8 miljard euro, komen hier alle aspecten van stedelijke ontwikkeling samen.