De meeste van de bijna 100 F-35 straaljagers (JSF’s ) zijn geïnspecteerd. De toestellen worden aan de grond gehouden na een motorbrand in een van de vliegtuigen, een F-35A, het type waar Nederland twee testtoestellen van heeft.
De VS, Groot-Brittannië en Nederland bekijken de uitkomsten en bepalen of en onder welke omstandigheden ze de vluchten hervatten. Volgens ingewijden is inmiddels duidelijk wat er met de Pratt & Whitney-motor van het pechvliegtuig is gebeurd, maar is nog onduidelijk waarom het is gebeurd.
Alle 97 F-35 Lightning II’s mogen sinds vorige week niet meer de lucht in. De motor van de F-35A viel op 23 juni uit elkaar en vatte vlam toen de piloot zich opmaakte om op te stijgen van Eglin Air Force Base in Florida.
Door het vliegverbod is zeer onzeker of JSF’s (F-35B’s) op tijd zijn voor de luchtshow Royal International Air Tattoo in Engeland op vrijdag. Dat moest het eerste optreden worden van de F-35 aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De toestellen moeten dan uiterlijk woensdag vertrekken. De JSF heeft volgende week een nieuwe kans bij de Farnborough-show, ook in Engeland.
Door het mankement zijn contractonderhandelingen voor de volgende reeks nieuwe F-35’s en motoren voorlopig stilgelegd. “Er is wat aarzeling om de onderhandelingen af te sluiten, voordat de volledige omvang van het probleem duidelijk is”, aldus een bron.
(ANP)