Vanaf vandaag komen uit alle NS-kaartautomaten alleen nog maar papieren kaartjes met een chip. Aan de invoering ervan ging een 2 jaar lange operatie vooraf. Uiteindelijk worden 1050 kaartjesautomaten aangepast en gevuld met de nieuwe papieren chipkaartjes.
De komende week lopen honderden medewerkers op de grotere stations in Nederland rond om mensen bij de automaten te helpen, omdat het scherm is aangepast. “Dan is het altijd weer even zoeken voor mensen”, aldus NS-woordvoerder Eric Trinthamer. Vooral de 2,5 miljoen reizigers die gemiddeld één tot tien keer per jaar de trein nemen, ook wel de incidentele reiziger genoemd, moeten naar verwachting op weg geholpen worden.
Volgens de NS zijn er tot nu nog geen problemen bij de kaartjesautomaten. Het spoorbedrijf heeft 800 speciaal opgeleide studenten ingezet om reizigers te helpen.
De consumentenbond heeft gisteren een meldpunt ingesteld voor vragen en klachten over het verdwijnen van de papieren kaartjes. Hier zijn inmiddels op moment van schrijven al 163 reacties geplaatst. Deze zijn vrijwel allemaal negatief. Mensen klagen vooral over de privacy, over het feit dat ze 20 euro meer op hun kaart moeten zetten dan de ritprijs en over de chaos bij in- en uitchecken.